TOP

Vroeger in het seizoen, beter bezocht. Dit was de eerste februari-editie van de Schoenendagen

Een opvallende verandering op de beurskalender: de wintereditie van de Schoenendagen vond dit keer niet begin maart, maar begin februari plaats. Wennen? Niet echt, blijkt uit een rondgang onder de exposanten. “Het lijkt alsof mijn klanten nooit anders hebben gedaan.”

Foto’s: Tom Wittebrood

Het seizoen begint dit jaar vroeg bij Cast. Het centrum organiseert de Schoenendagen een maand eerder dan inkopers gewend zijn: op maandag 6 en dinsdag 7 februari 2023, met de zondag als bonusdag. Dat hangt samen met de veranderende orderdeadlines van leveranciers, die door de problemen in de toeleveringsketens naar voren zijn geschoven.

“Met weken, zo niet maanden”, knikt Herbert Hessels van Arcon BV, de importeur van Ara, Lloyd en – nieuw – Salamander. “Om te voorkomen dat collecties opnieuw veel te laat uitgeleverd worden, zoals afgelopen najaar het geval was. Dat kunnen retailers echt niet gebruiken, want dat verkoopseizoen is al zo kort. Zeker nu het steeds langer warm blijft. Eigenlijk hebben retailers alleen september, oktober en een deel van november tot Black Friday en de sale beginnen. Dan wil je de spullen wel op tijd hebben.”

Marktgedragen initiatief

Een ontwikkeling die Cast ook heeft gesignaleerd, zegt general manager Marijn Verschure in een toelichting. “We zien dat de markt deze kant uit beweegt en willen daarin liever voorop lopen, dan dat we achterover leunen om vervolgens in maart te constateren dat we te laat zijn. Alles wat we doen, is in overleg met onze leden en het overgrote deel heeft met onze kalender ingestemd. Dit is een marktgedragen initiatief.”

‘We willen voorkomen dat collecties opnieuw te laat geleverd worden, zoals afgelopen najaar’

Herbert Hessels, Arcon BV

Dat bewijzen de bezoekersaantallen, vervolgt hij: deze editie is ruim 10 procent beter bezocht dan die in september 2022, en zelfs 30 tot 35 procent beter dan in maart 2022 (het betreft het bezoek aan de gastexpo, red.). “Belangrijker is misschien nog wel dat de kwaliteit van het bezoek goed was: de betere schoenenwinkels met een breed merkenaanbod, die hier gericht komen om te oriënteren en zich te informeren over de nieuwe collecties.”

Eerder begonnen, eerder klaar

Dat blijkt bij een ronde langs de vaste- en gastexposanten in het centrum op dinsdagmiddag, de laatste beursdag. “De verschuiving is duidelijk te zien”, zegt Laurens Vincent van agentuur Cucina di Moda, de vertegenwoordiger van Allrounder en Pikolinos. “Iedereen die ik spreek, retailers en leveranciers, is eerder begonnen en dus eerder klaar. Wij verwachten de najaarsverkoop ook begin maart af te ronden, waar we eerder nog die hele maand bezig waren.” Wennen? Niet echt, vindt Vincent. “Bij mijn klanten lijkt het alsof ze nooit anders hebben gedaan.”

De timing legt ook leveranciers geen windeieren. Mede daardoor is de beurs voor Donovan van Uitert, de eigenaar van Bridge Footwear, een groot succes. “Ik lever veel uit voorraad en nu we aan de start van het voorjaar staan, in plaats van er middenin, hebben klanten nog budget beschikbaar om bij te kopen voor zomer 2023.” Wat helpt, is dat zijn groen-goud-roze-oranje metallic sneakers behoorlijk opvallen. “Vooral de drukke maandag was goed, met veel interesse van potentiële nieuwe klanten. Tot rond half 4 werd omgeroepen dat de Gouden en Zilveren Schoen uitgereikt zouden worden, althans. Toen stroomde het hier helemaal leeg.” Lachend: “Een brandalarm had minder effect gehad.”

Extreem individualistisch

Al kan niet elke leverancier in de veranderingen mee. De brandlist voor de gastexpo is met een kleine veertig merken een stuk korter dan een seizoen eerder (66 merken). Dat komt volgens Verschure deels omdat niet iedereen het voor elkaar kreeg om in februari te starten. “En deels omdat een aantal partijen zich helaas extreem individualistisch opstellen”, zegt hij. “Terwijl ik vind dat alle grote merken hier acte de présence zouden moeten geven.”

‘Niet iedereen realiseert welke veranderingen Cast de afgelopen vijf jaar heeft doorgemaakt’

Marijn Verschure, Cast

Dat niet iedereen dat doet, is volgens Verschure een ‘enorm gemis’. “Ik denk dat deze bedrijven niet realiseren welke veranderingen Cast de afgelopen vijf jaar heeft doorgemaakt. Terwijl de modebranche compleet ondersteboven is van Preview, maar dat werkt in de schoenensector nog te weinig door.” Sluit je aan, wil hij maar zeggen. “We hebben elkaar harder nodig dan sommigen misschien denken. We zijn samen de branche en om die branche sterk te houden, moeten individuele partijen gezamenlijke initiatieven wel omarmen.”

Benieuwd hoe de Schoenendagen eruit zagen? Kijk mee:

Preview: Goods – the leather & accessoires tradeshow op maandag 13 en dinsdag 14 februari | Cast stoomt op maandag 13 en dinsdag 14 februari (9:00-17:00 uur) door met Goods, een beurs die volledig in het teken staat van lederwaren & accessoires. Het event wordt opnieuw georganiseerd in samenwerking met Goldkrone-Lecombi. Onder de ruim 40 aanwezige exposanten bevinden zich merken als Berba Lederwaren, Chesterfield Brand, dR Amsterdam, Pinned by K en Saccoo Amsterdam. De volledige merkenlijst is hier te vinden.