TOP

Vooruitblik op Micam #95: bijna 1000 exposanten, aandacht voor duurzaamheid, innovatie en een vleugje fantasie

Micam opent van zondag 19 tot en met woensdag 22 februari 2023 de deuren voor de 95ste editie, voor het eerst weer als vierdaags evenement. Met een aanbod van bijna duizend exposanten, events rondom innovatie en duurzaamheid in de schoenenbranche en - in lijn met het sprookjesthema - een vleugje fantasie op de beursvloer.

Foto: Micam

Micam keert terug in Fiera Milano voor een editie waarvan de beursorganisatie hoge verwachtingen heeft. “Gezien de bemoedigende tekenen van herstel op de markt, is besloten om het vierdaagse format van de beurs te herstellen om exposanten en inkopers meer mogelijkheden te bieden om te netwerken en zaken te doen”, stelt Giovanna Ceolini, president van Micam en de Italiaanse vereniging van schoenenfabrikanten Assocalzaturifici, in een aankondiging. In totaal zullen 988 merken, waaronder 537 Italiaanse en 451 buitenlandse exposanten, hun producten tentoonstellen.

De beurs is volgens Ceolini meer dan alleen een gelegenheid om de nieuwste collecties te bekijken en in te kopen. “De aankomende editie heeft een sterke focus op innovatie in de retail en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Technologische upgrading en digitalisering zijn sleutelfactoren in onze branche, die kunnen helpen om schoenenbedrijven aantrekkelijker te maken voor nieuwe generaties.”

Trends, duurzaamheid en innovaties

Micam #95 biedt nieuwe presentaties en events op de beursvloer, die elk aspect van de schoenenwereld beslaan: van nieuwe trends tot duurzaamheid, van innovaties in retail tot klantbetrokkenheid. Een overzicht:

● ‘Innovatiehub’ Micam X keert terug in Paviljoen 1 met een nieuwe lay-out. Bezoekers kunnen terecht voor presentaties over de nieuwste schoenentrends, duurzame ontwikkelingen en innovaties in de retail.

● Op het beursoppervlak van Micam X vinden we ook het deel voor Trends & Materialen, een samenwerking met Lineapelle, met de nieuwste materiaalinnovaties voor winter 2023-2024.

● De Future of retail is een nieuwe zone, waar een aantal gespecialiseerde bedrijven op het gebied van technologische retailoplossingen te vinden zijn. Volgens Micam X is de detailhandel van de toekomst hybride: mensen zullen een sleutelrol blijven spelen, ondersteund door technologieën als klantprofilering, augmented reality en live shopping-ervaringen met virtuele influencers.

● Duurzaamheid staat centraal in een nieuw beursonderdeel waar aandacht is voor VCS Verified & Certified. Deze certificering voor de schoenenindustrie wordt toegekend aan bedrijven die hun prestaties op het gebied van duurzaamheid verbeteren in overeenstemming met internationaal erkende normen.

● Zoals gebruikelijk geeft Micam ruimte aan opkomende ontwerpers en startups. In Paviljoen 1 van Micam X bevindt zich een gebied dat is gewijd aan Emerging Designers, met het werk van twaalf creatieve ontwerpers van over de hele wereld.

● Micam Tales Square is de plek voor de laatste aflevering in de sprookjes campagne van  Micam. Sinds 2020 nam Micam bezoekers mee in de betoverende wereld van sprookjes, beginnend met Micam in Wonderland, gevolgd door Micam Glass Slipper en eindigend met Micam of Oz. Het laatste hoofdstuk is het boek ‘Scarpe da Favola’ (Sprookjesschoenen) dat in een digitale display te zien zal zijn in de Micam Tales Square in Paviljoen 3. In het boek zijn 95 Italiaanse schoenenbedrijven opgenomen die de creativiteit, veelzijdigheid, kwaliteit en schoonheid van Italiaanse schoenen laten zien.