TOP

Vijf vragen aan Timo Schmidt-Eisenhart, president van Timberland EMEA [interview]*

Sinds juni 2013 is Timo Schmidt-Eisenhart, president van Timberland EMEA. Schoenvisie ontmoette hem in de nieuwe winkel van het Amerikaanse schoenenmerk in de Kalverstraat in Amsterdam.

Jullie hebben in oktober 2014 vier nieuwe Nederlandse winkels geopend. Hoeveel mono-brand winkels zijn er nu?
“In de Benelux hebben we acht eigen winkels en zeven franchise winkels. Deze winkel in de Kalverstraat is van onze partner. In EMEA hebben we zo’n honderd mono-brand winkels, zowel eigen winkels als franchise. In 2015 zullen er waarschijnlijk meer nieuwe winkels in de Benelux worden geopend, want dat is inherent aan onze groei. E-commerce is heel belangrijk. Maar ook de whole sale groeit nog steeds, omdat we steeds weer nieuwe productlijnen toevoegen. Onze witte cupsoles doen het bijvoorbeeld heel goed.”  

Zijn jullie tevreden over de verkoopresultaten?
“Ja, Timberland EMEA heeft in het derde kwartaal van 2014 een omzetgroei van meer dan 15 procent geboekt. Ook in de Benelux gaat het goed. In moeilijkere economische tijden keren consumenten terug naar de ‘echte’ merken.  Sterke merken worden altijd gekopieerd, maar consumenten beseffen dat je voor 49,95 geen echte Timberlands kunt kopen. De echte merken zullen overleven, want consumenten vinden de geschiedenis en de authenticiteit van een merk”  

Hoe ziet jullie toekomststrategie eruit?  
“We blijven innoveren met nieuwe producten en gaan veel investeren in nieuwe kledingproducten. Sinds de overname door VF Corporation heeft Timberland een volwaardige kledingcollectie. Als VF een merk koopt, houden we vast aan de bestaande merkwaarden. Voor Timberland is duurzaamheid een belangrijke merkwaarde. Daaraan proberen we zoveel mogelijk vast te houden.  Voor lente-zomer 2015 ligt de focus vooral op de vrouwenschoenencollecties. Onze bootschoenen zijn inmiddels klassiekers geworden. Het overgrote deel van onze omzet behalen we met de mannencollectie, maar met de vrouwen-en kledingcollectie kunnen we nog verder groeien. ”    

Wat zijn de nieuwe ontwikkelingen in de herfst-wintercollectie 2015-2016?
“In de schoenencollecties voor komende herfst-winter zijn wol en leer belangrijke materialen. Meer mag ik er nog niet over vertellen.”  

Wordt jullie nieuwe herfst-wintercollectie in januari 2015 tijdens Bread & Butter in Berlijn getoond?Ieder jaar evalueren we wat we gaan doen en kijken of er een beurs is die bij ons past. We hebben besloten om de komende wintereditie van Bread & Butter over te slaan.. De afgelopen drie edities stonden we er wel en daar waren we tevreden over. Maar de beurs is erg veranderd. De directie van Bread & Butter is stuurloos, ze veranderen steeds weer van richting en weten niet goed welke kant ze nu op willen.”