TOP

Vijf vragen aan Tim Rompa van Hub [interview]

Hub Footwear vierde donderdagavond 26 juni 2014 het tienjarig jubileum met een modeshow en een feest in de Caballero Fabriek in Den Haag. Schoenvisie stelde mede-oprichter Tim Rompa vijf vragen over het jublileum van het Nederlandse schoenenmerk Hub.

1. Hoe is Hub tien jaar geleden ontstaan?
“Huub (van Boeckel. red.)  en ik waren allebei proftennisser, zo hebben we elkaar ontmoet. Huub was distributeur van twee Amerikaanse schoenenmerken en ik was bij hem in dienst. De distributie van die merken stopte en toen we naar de Verenigde Staten vlogen om voor de laatste keer de collecties te bespreken, ontstond het idee om samen een eigen schoenenmerk te starten. Als distribiteur van twee onbekende schoenenmerken hadden we gemerkt dat als je onderscheidende modellen hebt de merknaam er niet zo veel toe doet. Dus toen zijn Huub en ik met Hub Footwear gestart.”

2. Hoe ging het daarna verder?
“We wilden schoenen maken die er anders uitzagen dan alles wat er al was, want als je dezelfde soort modellen maakt, kiezen mensen liever voor de schoenen waar een merknaam op staat. Maar het was de eerste drie jaar lastig om een nieuw onderscheidend model te ontwikkelen. In 2007 lanceerden we als eerste merk  een ‘sophisticated sneaker’: een witte tenniszool met een nette upper. Dit concept werd het eerst in Denemarken opgepakt. Ons succes  begon daar in 2007 en 2008. Dat breidde zich verder uit naar Noorwegen, Zweden en de rest van Europa.”        

3.  Hub heeft nu 1200 verkooppunten in Europa. Zit daar nog groei in?
“De laatste twee jaar is onze groei gestabiliseerd. 2011 was ons beste jaar ooit. Voor 2015 verwacht ik wel weer een stijging in de internationale verkoop. In het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland is nog groei mogelijk. Qua hoofd van de bevolking is Nederland onze grootste markt . Hier kunnen we in het aantal verkooppunten nauwelijks meer groeien. Het aanbod mag niet groter worden dan de vraag, het moet in balans zijn.”

4. Wat doet Hub nog meer ter gelegenheid van het tienjarig jubileum?
“We lanceren een nieuw zoolconcept: Hub/24. Hiermee spelen we in op de running trend. Maar een hardloopschoen past niet in de collectie van Hub. Daarom lanceren we een vulcanized sneaker voor dames en heren met het comfort van een hardloopschoen. Het is een echte innovatie, vanwege deze nieuwe zoolconstructie kun je ‘m 24 uur per dag dragen.”  

5. Wat zijn jullie toekomstplannen?
“We gaan verder investeren in marketing en in ons product. Hub is een echt stadsmerk, daar wordt in onze marketing op ingespeeld, zowel instore als in een aantal stadsdocumentaires die in samenwerking met verschillende kunstenaars gemaakt zijn. Ons marketingbureau Vice moet ons merk meer lading geven. Alles is gerelateerd aan de stad. Met onze nieuwe ontwerpster Marije de Haan hebben we enorme stappen gemaakt in het design van de collectie. In het verleden was de wintercollectie van Hub altijd belangrijker dan de zomercollectie. Met de nieuwe zomercollectie kunnen we sterk groeien en ook van ons nieuwe zoolconcept verwacht ik heel veel.”