TOP

Vijf vragen aan SPRMRKT-eigenaar Nelleke Strijkers

Winkelruimten worden door retailers steeds vaker met andere ondernemers gedeeld. Een bekend voorbeeld is SPRMRKT in Amsterdam. Textilia sprak met eigenaar Nelleke Strijkers over het delen van winkelruimte. “Ik zie alleen maar voordelen.”

De één na de andere (pop-up)shop-in-shop opent. Niemand kan er langer omheen: gedeelde winkelruimten zijn in trek. Niet gek dus dat Hutspot 14 februari 2014 de Beste Start-Up Award won. Iets voor jou? Textilia sprak met Nelleke Strijkers, de eigenaar van SPRMRKT én winkeldeler van het eerste uur.

Hoe kwam je op het idee om een pop-upstore in SPRMRKT te laten openen?

Nelleke: “Ik heb SPRMRKT vanaf het eerste begin, nu ruim 10 jaar geleden, gezien als een ruimte waar alles kon. Ook toen verhuurde ik al meteen een stukje van de winkel aan een kapper en waren er allerlei korte exposities, etc.”

Hoe kwam je in contact met de eigenaren van de pop-upstores in SPRMRKT?

“De meesten gaan organisch, dus omdat ze de winkel binnenlopen en we aan de praat raken. Sommige merken kennen we al een ruime tijd omdat we ze al in kleine mate verkopen. Weer anderen zijn merken die graag bij ons verkocht worden maar waar ik geen budget meer voor heb.”

Wat zijn de voor- en nadelen van het delen van winkelruimte?

“Ik zie alleen maar voordelen. Je winkel is spannender omdat er altijd weer iets nieuws te zien is. Ook komen er extra veel mensen omdat ze maar een korte tijd de kans hebben die pop up te zien.”

Levert dit nog problemen op bij de huurbaas?

“Nee, ik heb daar open kaart over gespeeld tegenover de huisbaas. Die is daar oké mee.”

Welke retailer zou jij nog graag in de pop-up store van SPRMRKT zien?

“Oh, dat zijn er te veel om op te noemen. Ik heb heel veel plannen maar kan die nog niet allemaal delen. Eentje waar we zo goed als rond mee zijn is Rad Hurani. Hij komt zelf, er is een expo door hem gemaakt en dan is er natuurlijk nog zijn prachtige unisex-collectie. Over een paar maanden in SPRMRKT!”