TOP

Vijf vragen aan Pim Dresen van sneakermerk Mercer Amsterdam [interview]*

Lange tijd werkte hij voor ABN Amro, maar twee jaar geleden startte Pim Dresen met Mercer Amsterdam. Schoenvisie sprak met de oprichter van het exclusieve sneakermerk.

Hoe is Mercer Amsterdam ontstaan?
“Twee jaar geleden ben ik Mercer Amsterdem begonnen, de herfst-wintercollectie 2015-2016 wordt het derde seizoen. Ik heb het merk opgericht omdat ik zelf tussen de dertig en vijftig paar sneakers in mijn kast had liggen maar ik had het gevoel dat er nog iets miste in de markt, een exclusieve sneaker van handgemaakte kwaliteit. Je kan wel naar Nike, New Balance of Asics, maar ik wilde iets dat nog niet in iedere winkel lag. Daarom heb ik twee jaar geleden, terwijl ik nog bij ABN Amro op de afdeling financiële markten werkte, een paar samples laten maken. Al snel belde mijn eerste klant Stylesuite uit Maastricht of ze de schoenen konden inkopen, maar ik was nog geen bedrijf en had ook geen idee over de prijzen. Ik ben toen gestopt bij de bank en een volledige collectie gaan ontwerpen. Om de nodige vakkennis op te doen, heb ik twee maanden lang meegelopen in de fabriek in Portugal. Het eerste seizoen hebben we aan tien winkels in Nederland geleverd en het tweede seizoen kregen we een agent in België, een aantal mooie winkels in Nederland en Nordstrom in Amerika erbij. De herfst-wintercollectie 2015-2016 gaan we ook verkopen in Zuid Korea, Japan en Rusland.”

Laatst heb je een capsulecollectie gepresenteerd in New York. Hoe ziet die collectie eruit?
“Het is een volledige herfst-wintercollectie 2015-2016 voor vrouwen en mannen en het wordt in juli uitgeleverd. We hebben een nieuw signature model. Die hebben we nu ontwikkeld en die gaat er ook in blijven als ‘het’ Mercer-model omdat het een heel ander type sneaker is dan onze concurrent nu op de markt heeft. Het is een luxe runner volledig met de hand vervaardigd met de exclusiefste materialen uit Italië, staand op een robuuste runner zool. De markt voor sneakers is op het moment booming, vooral in onze prijsklasse van 180 tot 250 euro.”

Waarin onderscheidt Mercer zich van andere merken?
“We gebruiken veel speciale materialen zoals kasjmier, ponyhair en wol. Onze concurrenten doen vooral veel met leer en suède, dat gebruiken wij ook maar waar we vooral mee opvallen is het gebruik van andere materialen. Wij gebruiken daarnaast voor de voering enkel het zachtste kalfsleer, terwijl concurrenten vaak varkensleer gebruiken wat flinterdun is en heel snel slijt. Wij gebruiken alleen het beste van het beste. Dat gaat ten koste van mijn eigen marge, maar ik wil alleen maar schoenen verkopen die super in kwaliteit zijn en waar ik volledig achter sta. Ook besteden we veel aandacht aan de leest en dus de pasvorm van de schoen. Veel van onze concurrenten brengen mooie schoenen, maar als je ze aantrekt zitten ze niet altijd heel erg comfortabel. Dat proberen wij wel voor elkaar te krijgen door het verbeteren van de pasvorm, de leest en de zool. We hebben dan ook een dikke gel gevoerde zool, zodat je er de hele dag op kan staan en nergens last van krijgt.”

Zijn er verder nog ontwikkelingen binnen het bedrijf?
“Ik heb het bedrijf samen met mijn vader opgericht, hij is van oudsher een productieman – niet in de schoenen maar wel in de industrie. Hij zorgt ervoor dat de samples die ik krijg ook exact zo gemaakt worden in de productie. Tevens zorgt hij ervoor dat er geen productiefouten ontstaan en dat de kwaliteit van ieder paar schoenen gewaarborgd wordt. Ik doe het ontwerp, sales en marketing. Het is veel, maar de boekhouding heb ik sindskort uitbesteed en ik werk nu ook samen met een pr-bureau. Daarmee gaan we een mooi project starten waarbij we veel met bloggers in zowel binnen- als buitenland gaan werken. In maart komt er een fotoshoot met drie bekende Nederlandse bloggers en die wordt geschoten door een upcoming Nederlandse fotograaf. Daar zal ook een winactie aan verbonden zijn. Daarnaast gaan we een aantal bekende mensen ercer-ambassadeur maken.”

Hoe ziet de toekomst voor Mercer eruit?
“In Nederland hoeven we niet per se te groeien want we hebben de mooiste zaken hier wel te pakken, op een paar uitzonderingen na. Vijftien tot twintig winkels is wel genoeg in Nederland, want ik wil niet overal liggen. Dit zorgt dat het voor de winkel en voor de consument exclusief blijft. Verder focussen we ons nu vooral op Japan en Amerika.”