TOP

Vijf vragen aan Patrick Vanneste, directeur Vanneste Lifestyle Group*

Vanneste Lifestyle Group (Cycleur de Luxe, Ness, Patrick1982) is vanaf dit seizoen in een pop-upshowroom te vinden in Cast. Schoenvisie sprak met directeur Patrick Vanneste over deze verhuizing en de uitverkoopperiode.

Waarom kiezen jullie voor een pop-upshowroom in Cast?
“Dit is een zeer rationele keuze. We zien een aantal grote veranderingen in Nederland. Onder andere een herstructurering van de markt, ook internationaal. Daarnaast leidt de samenwerking tussen Euro-Holland en GMS tot het vervallen van hun inkoopdag, deze klanten willen we blijven zien. Ook de Trendexpositie tijdens de Trenddagen in Cast is weggevallen, waardoor we zichtbaarheid verliezen.”

“We willen genoeg tijd en ondersteuning geven aan elke klant. Met Cycleur de Luxe zijn we vrij groot geworden in Nederland. We willen met onze klanten en partners blijven praten en ze ondersteunen met een planning voor de uitverkoop. We focussen op strategiebegeleiding en partnership. Met een pop-upshowroom hebben we een vaste plek waar we klanten kunnen ontvangen.”

Willen jullie in de toekomst verhuizen naar een vaste showroom? 
“Omdat ons bedrijf en de markt snel evalueert kiezen we niet direct voor een vaste showroom. We zijn verrast door de snelheid van onze internationale groei. We kiezen duidelijk voor selectieve distributie en willen niet op een enkele markt, zoals Nederland, focussen. Onze accountmanagers werken met taalgebieden, daarom kunnen ze niet op elk moment aanwezig zijn in Cast. Op de afgesproken dagen zijn we uiteraard wel aanwezig om klanten te ontvangen. Met een pop-upshowroom zijn we flexibeler.”

Wat houdt die eerder genoemde strategiebeleiding voor klanten in?
“We doen tegenwoordig veel custom made voor klanten. Dat zijn gesprekken die beter in een showroom gevoerd kunnen worden dan op een drukke gastexpositie in Cast. We praten mee over planning, de doorverkoopcyclus per categorie en type product en marketing. We werken met strakke leveringstermijnen en vier seizoenen. Zo vind ik het absurd dat de uitverkoopperiode zo lang duurt. Als wij in juni een back-to-school-schoen leveren mag dit pas na de herfstvakantie in de uitverkoop wat mij betreft. Al jaren is eind januari de koudste periode, terwijl dan alles in de uitverkoop ligt. Ik hoop ook dat we op dit punt steun krijgen van inkoopverenigingen. Nu we meer in Amerika werken merk ik hoe de vier seizoenen daar duidelijker gescheiden zijn, na elk seizoen is er een uitverkoop die beperkt blijft tot seizoensartikelen. Bij ons lijkt er maar sprake te zijn van twee seizoenen. Zonde.”

Voor welke beurzen kiezen jullie dit seizoen?
“We kiezen voor twee internationale beurzen: GDS en daarnaast regionale en landelijke beurzen. Vooral in Duitsland bezoeken we veel regionale beurzen. In Amerika staan we op FM Platform in Las Vegas en dan ook nog op een aantal regionale beurzen. Ook in andere landen is intensieve begeleiding ons speerpunt. We geven klanten mee om rationeel met de verkoopcyclus van onze producten om te gaan. Dat is enorm belangrijk. Je kan niet verwachten dat producten die in september geleverd worden in november al met korting verkocht moeten worden.”

Tot slot, wat is dit seizoen vernieuwend aan jullie collecties?
“De collectie van Cycleur de Luxe is enorm uitgebreid, met veel nieuwe categorieën. We springen in op de seizoenen, van back-to-school-producten tot schoenen met winterprofielzolen en warmlining. Geheel nieuw is onze 727-lijn voor dames. Ook hebben we voor enkele winkeliers limited editions uitgebracht. Bij Patrick1982 hebben we ook sinds dit seizoen een volledige damescollectie, het sportieve element komt hier duidelijk naar voren.”