TOP

Vijf vragen aan Mike van Snek, wholesale director Crocs Europe*

Mike van Snek is sinds april 2014 wholesale director Crocs Europe. Schoenvisie sprak met hem over de plannen van het Amerikaanse schoenenmerk.

– Sinds april 2014 ben je wholesale director bij Crocs Europe.  In juli kondigde Crocs een grote reorganisatie aan vanwege dalende winstcijfers. Welke gevolgen hebben de reorganisatie voor de Europese markt?
“Die reorganisatie geldt met name voor Crocs in de Verenigde Staten. Hier in Europa gaat het goed en groeien we al dertien kwartalen op rij.  In het derde kwartaal zijn we met wholesale in Europa 23 procent gegroeid. Ook in de Benelux is onze omzet met dubbele cijfers gestegen.”

– Ben je tevreden over de voororders voor lente/zomer 2015?
“Het inkoopseizoen was voor Crocs Europe zeer goed en zijn we met dubbele cijfers gegroeid  ten opzichte van lente/zomer 2014. In de Benelux zijn we in alle segmenten gegroeid, maar het meest in dames en kinderen.  We hebben een aantal nieuwe klanten en ook de bestaande klanten hebben afgelopen inkoopseizoen meer voororders geplaatst. Zo heeft de Bijenkorf onze kinderschoenen ingekocht en met de Spaanse warenhuisketen El Corte Inglés groeien we van dertig  naar vijftig filialen. Wij zijn heel druk aan het segmenteren en kunnen zowel bij V&D als de Bijenkorf liggen. Maar het grootste verkoopkanaal is voor ons nog steeds de schoenvakhandel. En ook daar bereiken we een mooie groei.“

– Veel schoenenmerken hebben het momenteel niet makkelijk. Hoe verklaar je jullie groei?
“Ons product is niet gevoelig voor de crisis. Retailers boeken goede verkoopresultaten met Crocs. Onze prijzen zijn commercieel aantrekkelijk en we hebben een grote schare trouwe kopers, die herhalingsaankopen doen.  consumenten waarderen het comfort en de kwaliteit van onze schoenen.  We zijn steeds beter in staat om elk kwartaal een relevante collectie te bieden. Voor retailers hebben we verschillende levermomenten. Ons voorraadprogramma is de basis van ons succes. Vanuit ons Europese distributiecentrum in Rotterdam kunnen we snel leveren. “ 

– Wat zijn jullie verwachtingen voor 2014?
“2014 wordt voor Crocs Europe een heel goed jaar. Ik verwacht over het totale jaar een omzetgroei van dubbele cijfers in lijn met de afgelopen negen maanden.”

– En wat zijn de plannen voor 2015 en daarna?
“Onze showroom verhuist in januari van Cast in Nieuwegein naar ons Europese hoofdkantoor in Hoofddorp.  De showroom in Trade Mart Brussel houden we wel gewoon aan. Klanten die niet naar Hoofddorp willen komen, bezoeken we met onze Amerikaanse schoolbus. Dat is een mobiele showroom waarmee we vanaf komend voorjaar retailers in de Benelux gaan bezoeken.  Uiteraard bezoeken wij op afspraak ook retailers in de winkel. Daarnaast hebben we per 1 november 2014 een franchise afdeling opgezet . Wij geloven sterk in nieuwe vormen van franchise. Dat kunnen pop-up winkels zijn,  maar ook samenwerkingen met andere merken. Ik denk dat retailers geholpen zijn bij sterke formules en daar moet je niet rigide in zijn. Juist in hybride vormen van franchise zien wij veel potentie. Ook voeren we gesprekken met retailers in de Benelux over shop-in shops. Afgelopen seizoen hebben we veel Crocs-meubels voor 90-174  paren aan retailers geleverd. Hiermee stijgt het bruto-rendement gemiddeld 35 procent, dan wanneer de modellen gewoon in de winkel staan gepresenteerd. De retailer krijgt een bruikleencontract en mag zelf bepalen welke modellen in het meubel worden gehangen. Visual merchandise is één van onze speerpunten. We hebben een groot visual merchandise team dat met retailers meedenkt over de beste productpresentatie in de winkel.”  

Crocs-meubel