TOP

Vijf vragen aan Michael Pao over samenwerking Clarks Originals en Herschel Supply Co.

Clarks Originals heeft met tassenmerk Herschel Supply Co. een desert boot voor winter 2014 gelanceerd. Schoenvisie sprak met Michael Pao, group director en senior vp van het Britse schoenenbedrijf.

Clarks Originals heeft samen met het populaire Canadeze rugzakken- en tassenmerk Herschel Supply Co. een desert boot voor herfst/winter 2014 ontworpen. Tijdens de wereldwijde lancering in Amsterdam op 17 juli sprak Schoenvisie met Michael Pao, group director en senior vice president van Clarks Originals & Sport, over de samenwerking.

– Hoe is de samenwerking met Herschel Supply Co. ontstaan?
“Via via hebben we Lyndon en Jamie Cormack (de twee broers zijn de oprichters van het Canadeze rugzakken- en tassenmerk Herschel Supply Co., red.). Er is een wederzijdse bewondering voor elkaars producten, het vakmanschap, de kwaliteit en de focus op het design.”

– Clarks Originals heeft twee verschillende modellen met Herschel Supply Co ontwikkeld. Waaom lanceren jullie nu alleen de desert boot?
“Vanwege een brand in onze fabriek in Vietnam dit voorjaar konden we nog maar één model produceren. We hebben gekozen voor de desert boot, omdat dat de meest iconische schoen is. Het blauwe model ligt vanaf nu in de winkels. Europa en de regio Azië/ Pacific krijgt de eerste levering. Daarom vindt de wereldwijde lancering vandaag (donderdag 18 juli 2014, red.) in Amsterdam plaats. Het gaat om een limited edition en de levering in de Verenigde Staten volgt pas later. We hebben ook  een groene desert boot samen met
Herschel Supply Co. ontwikkeld, die wordt op 1 oktober 2014 gelanceerd.”

HSC_F14_Clarks_Desert_Navy_1

– Jullie brengen nu samen met het rugzakken- en tassenmerk Herschel Supply Co. schoenen op de markt. Wil Clarks Originals zelf ook accessoires gaan ontwikkelen?
“Tassen zijn voor Clarks slechts een heel klein onderdeel. Misschien dat Clarks Originals in de verre toekomst ooit accessoires op de markt gaat brengen. Maar voorlopig houden we het bij de schoenen, want dat is onze basis.”   

– Clarks Originals heeft al veel verschillende samenwerkingen gedaan met ontwerpers en andere merken. Waarom is dat zo belangrijk voor jullie?
Samenwerkingen zijn voor Clarks Originals belangrijk omdat we daarmee een verhaal kunnen vertellen. Het laat de kracht van het product zien en het brengt iets nieuws. Het zijn limited editions, die variëren van soms slechts dertig tot maximaal 500 paar. We kunnen er mensen uit verschillende disciplines en culturen mee verbinden. Ook biedt het ons de kans om samen te werken met mensen die we bewonderen.”

– Welke Clarks Originals-samenwerking is je persoonlijke favoriet?  
“De Wallabee X Nanamica met Gore-Tex- en een Vibram-zool. Deze schoenen zijn een samenwerking met het Japanse bovenkledingmerk Nanamica, die begin dit jaar gelanceerd werd. Het is een limited edition van 500 paar. Jamie (Cormack, één van de oprichters van Herschel Supply Co., red.) draagt ze vandaag.”

Lees ook: Vijf vragen aan Jamie Cormack, oprichter van Herschel Supply Co.