TOP

Vijf vragen aan Marit Onrust, directeur van Essential Basics [interview]*

Oliberté is een nieuw schoenen- en accessoiresmerk dat let op het welzijn van het personeel. De schoenen worden vervaardigd in Ethiopië en zijn al een succes in Canada en Amerika.

Essential Basics introduceerde het Fair Trade-schoenenmerk Oliberté in Nederland.  Schoenvisie stelde Marit Onrust van Essential Basics vijf vragen over dit nieuwe schoenenmerk.

1.    Hoe is Oliberté ontstaan?

“Oprichter Tal Dehtiar, die bekend staat als een zogenaamde ‘tree-hugger’ kwam met het idee voor Oliberté. Het merk is vooruitstrevend op het gebied van sustainable fashion. Tal Dehtiar zag het schoenenmerk Toms en vond het een goed en leuk initiatief. Maar volgens hem kon het beter. In 2009 richtte hij het merk Oliberté op, dat bijdraagt aan de persoonlijke omstandigheden van de werknemers. Gezonde werkomstandigheden, gelijke rechten van mannen en vrouwen, ziektekostenverzekering, zwangerschapsverlof en een wekelijks bezoek van de dokter aan de eigen kliniek van de fabriek zijn slechts een paar zaken die in de onderneming een vaste plek kregen.”

2.    Hoe groot is het succes van dit nieuwe schoenenmerk?

“Behoorlijk groot. In Amerika en Canada zijn er veel hippe schoenenwinkels die de schoenen verkopen. Daarnaast is het een goed merk voor veel groene winkels, die Fair Trade hoog in het vaandel hebben staan. In Nederland zijn we nog druk bezig met de distributie op landelijk niveau. De omstandigheden zijn niet perfect, veel schoenenbedrijven staan te wankelen. Maar ik denk wel dat we een goede afzetmarkt voor dit merk kunnen vinden.”

3.    Waarom is Fair Trade zo belangrijk?

“Afval gooien we niet weg, we verplaatsen het alleen maar. We moeten hier met z’n allen iets aan doen en menswaardig omgaan met de medemens. Voor mij persoonlijk is het enorm belangrijk dat iedereen met evenveel respect behandeld wordt en iedereen dezelfde rechten krijgt. Ik hoop dat de komende jaren meer bedrijven zich aan ons binden die bezig zijn met sustainable fashion.”

4.    De schoenen worden in Afrika gemaakt. Is het merkwaardig dat de schoenen in een werelddeel worden vervaardigd waar zo veel armoede en corruptie gaande is?

“Ethiopië is een land met goede kennis en kwaliteit van leer. Daar is een bepaalde know-how over leermakerij waar niet elk land zomaar over beschikt. Door de kennis die zij daar hebben zijn ze tot goede dingen in staat. Elk land moet zo’n kans krijgen.”

5.    Wat is de boodschap die je aan de schoenenbranche wil meegeven?

“ Iedereen blijft een beetje hangen in de schoenenbranche. Velen klagen dat er weinig veranderd maar dat is iets waar je zelf voor moet zorgen. Niemand durft zich te onderscheiden terwijl dat juist zo belangrijk is. Goede bedrijven laten zien dat ze een eigen concept hebben, en net wat anders zijn. Voor klanten is het goed om vernieuwing te zien, vooral in tijden waarin terugloop zo veel voorkomt. Klantgerichtheid en service zijn van groot belang.”