TOP

Vijf vragen aan Laura Straver van EN& [interview] *

In een wereld waar biologisch en duurzaam steeds belangrijker zijn, kan de schoenenbranche niet achterblijven. Laura Straver speelt daar met haar veganistische schoenenwebshop EN& op in: “Het verkopen van duurzame schoenen is een investering maar ik denk dat winkeliers zich ermee kunnen onderscheiden.”

Hoe belangrijk is duurzaam momenteel in de schoenenbranche?

 

Laura Straver, oprichter EN&: “Duurzaamheid wordt in het algemeen steeds belangrijker: er is meer aandacht en bewustzijn voor een duurzame lifestyle. Dat is erg positief, maar aan de andere kant zijn er ook nog steeds mensen die hun schouders ervoor ophalen. Een deel van hen krijg je mee door bewustwording en alternatieven te bieden maar er zal altijd een groep zijn die vooral kijkt naar prijs en die niet anders wil tenzij het echt niet anders kan. Er zal dus wel een steeds grotere doelgroep aangesproken worden maar we hebben nog een lange weg te gaan.”

 

“In de schoenenbranche kan het veel beter. Er zijn gelukkig steeds meer merken die letten op arbeidsomstandigheden en andere aspecten binnen de keten maar helaas zijn er – naar mijn mening – nog te weinig veganistische merken uit Nederland en andere landen om ons heen. Als je kijkt naar Amerika zijn er wel veel leuke, kleine labels op dat gebied maar om dat naar Nederland te halen kost veel geld en daarnaast komen de maten niet altijd overeen. Misschien is Nederland ook wel te klein om zo een schoenenmerk op te voeren omdat het een nichemarkt is. Een aantal duurzame Nederlandse kledingmerken heeft het daardoor ook niet gered.”

 

 

Wat is duurzaamheid eigenlijk?

 

“Ik ben bij de start van EN& uitgegaan van diervriendelijkheid. De schoenen die ik in- en verkoop zijn 100 procent diervriendelijk dus er wordt ook geen leer gebruikt. Nu vind ik niet dat leer per definitie niet duurzaam is, als leer plantaardig wordt gelooid, is het al milieuvriendelijker dan het reguliere proces. Maar waar ik zelf dan wel behoefte aan heb is om leer te vinden van biologisch gehouden vee. Dat kom je nog nauwelijks tegen omdat schoenenmakers er niet aan kunnen komen, de herkomst van het leer niet weten of omdat het te duur is.”

 

“Maar je kan duurzaamheid ook breder trekken. Je kunt kijken hoe je zo groen mogelijk kan produceren, wat je doet met restafval of waar je überhaupt je materialen vandaan haalt. Je kunt in de hele keten kijken hoe je op een duurzame manier kan ondernemen.”

 

Wat zijn alternatieve materialen die  worden geboden?

 

“Bij schoenen is dat best lastig want je wil wel dat ze stevig zijn. Voor de toplaag wordt vaak gekeken naar kurk of gerecycled materiaal, zoals petflessen. Maar de binnenkant is lastig omdat je daarvoor een stevig, ademend materiaal moet hebben. Wat vaak gebeurt is dat er dan toch synthetisch materiaal wordt gebruikt, maar dan niet op de manier zoals bij goedkope schoenen waarvan je zweetvoeten krijgt. Ze weven dunne draden zo dat het dezelfde structuur krijgt als eer. Je ontkomt er bij veganistische schoenen vaak niet aan om iets synthetisch te gebruiken.”

 

 

Veganistische schoenen klinken heel bewerkelijk, is het dan ook veel duurder?

 

“Op zich is het niet veel duurder maar dat verschilt natuurlijk ook per merk. Als ik kijk naar wat mensen in mijn omgeving uitgeven, valt € 100,- voor hakken best mee. Aan de andere kant zijn de inkoopprijzen van veganistische schoenen vaak wel hoger dan bij reguliere schoenen. Dat komt door het bewerkelijke proces. Het is makkelijker om schoenen van een productieband in China te halen dan om ze met de hand te laten maken in kleinere oplages.”

 

“Dus of je draagt de kleinere marge zelf als winkelier, of je legt het bij de klant neer waardoor de schoenen duurder worden dan reguliere schoenen. Dat is echter wel lastig uit te leggen aan de klant want in de beleving is leer een luxeproduct en dan zou een product dat niet van leer is goedkoper moeten zijn. Dat is een mindset die veranderd zou moeten worden.”

 

 

Je hebt je eigen webshop EN& met veganistische schoenen, merk je dat daar veel interesse in is?

 

“Ik moet zeggen dat de bezoekersaantallen redelijk constant zijn, er is dus niet ineens een enorme toename in interesse. Ik zie wel dat het nu beter gaat dan toen ik net begon maar het is nu nog een nichemarkt. Het is dan toch leuk om te zien dat ik er al vier jaar ben en dat ik klanten heb die iedere keer weer terugkomen. Maar het is niet iets waarvan ik kan leven, alles wat binnenkomt bij het bedrijf, wordt meteen geïnvesteerd in nieuwe voorraad. Ik heb hiernaast dan ook een dagbaan van 36 uur bij een energiebedrijf, EN& doe ik vanuit mijn persoonlijke interesse in duurzamer leven.”

 

“Ik ben sinds kort ook agent van NAE en afgelopen Modefabriek stonden we daarmee op Mint. Voor zomer 2016 heeft het merk sneakers en sandalen gemaakt van gerecyclede petflessen. Het verkopen van duurzame schoenen is een investering maar ik ben ervan overtuigd dat winkeliers zich hiermee kunnen onderscheiden.”