TOP

Vijf vragen aan Hilko Hooijer over distributie Birkenstock [interview]

Vanaf 1 juli 2014 heeft Relaxor, onderdeel van de Hooijer Groep, het alleenrecht op de distributie van Birkenstock in Nederland. Schoenvisie sprak met eigenaar Hilko Hooijer over deze verandering.

– Wat gaat er per 1 juli voor de Nederlandse schoenenretailers veranderen?
“Vanaf 1 juli is Relaxor voor de Nederlandse markt nog de enige distributeur van Birkenstock. Hiervoor deed Birkenstock zelf nog een deel van de verkoop aan de Nederlandse retail. Wij mogen die klanten voortaan ook onze service aanbieden.”

– Wat betekent die verandering voor Relaxor en de Hooijer Groep?
“Wij zijn importeur/distribiteur van vijf schoenenmerken en Birkenstock is ons belangrijkste merk en er zit nog steeds groei in. Daarom is Bart van Iersel sinds een paar maanden als account manager voor Birkenstock in dienst. Daarnaast hebben we dit jaar zes extra kantoor/magazijnmedewerkers aangenomen. Er moeten nog zeven mensen bijkomen. Dat is niet alleen om de groei van Birkenstock op te vangen, maar ook voor onze andere vier merken die momenteel flink in de plus zitten.

– Dus het bedrijf groeit hard?
“Vanwege de groei verhuizen we eind dit jaar naar een nieuw kantoorpand in Oldenzaal met drie keer zoveel magazijnruimte en twee keer zoveel kantoorruimte. We zijn momenteel de Birkenstock-showroom in Cast aan het verbouwen. Per 1 juli starten we daar met de verkoop, want we moeten voor 10 oktober alle startorders doorgeven. Deze vroege sluitingstijd van de orders is nodig om een tijdige uitlevering te kunnen garanderen vanwege de enorme vraag wereldwijd.

– Ook bij Birkenstock zelf zijn er veel wijzigingen.
“Op het hoofdkantoor in Duitsland zijn ze met een grote reorganisatie bezig. Er is een nieuw team en daardoor is  de sfeer binnen het bedrijf sterk veranderd. Het is nu veel informeler. Vroeger gingen alle beslissingen over heel veel schijven, nu wordt er echt doorgepakt. Dat is heel prettig.”

– Wat zijn de grootste veranderingen op het gebied van de collectie?
“Voor komend inkoopseizoen ligt  de focus vooral op de kinder- en schoenencollectie. In juli tonen wij de kindercollectie voor het eerst op de Kleine Fabriek. Birkenstock lanceert het komende seizoen een compleet nieuwe schoenencollectie in twee wijdtematen. Deze collectie wordt in een aparte showroom tegenover de Birkenstock-showroom in Cast getoond. Wij verwachten veel van deze schoenencollectie van Birkenstock en dan met name van de sneakers.”

Meer over alle veranderingen bij Birkenstock leest u in het interview met cfo Dieter Klingenberg in Schoenvisie 5 (verschijnt op 25 juli 2014). Nog geen abonnee? Klik hier voor een abonnement.