TOP

Vijf vragen aan Hans Klerx van P.J. Klerx & Zn. bv [interview] *

P.J. Klerx & Zn. bv ontving op 23 februari 2015 voor hun merk Paul Green de Gouden Schoen van ANWR-Garant. Schoenvisie sprak met Hans Klerx van P.J. Klerx & Zn. bv.

– Sinds wanneer doen jullie de verkoop van Paul Green?

“Mijn vader was al jaren agent voor het Oostenrijkse schoenenmerk Elizabeth, toen deze fabriek in 1988 het merk Paul Green op de markt bracht. Zelf heb ik in 1983 bij de fabriek van Paul Green gewerkt. In oktober 1984 zijn we met de bv P.J. Klerx & Zn. bv gestart. En vanaf het begin, in 1988, hebben we de collectie van Paul Green in Nederland verkocht. Wij hebben het merk dus vanaf nul opgebouwd.”   

– Hoeveel verkooppunten zijn er in Nederland?

“We hebben ongeveer 170 klanten en hanteren samen met Paul Green een selectief distributiebeleid. De laatste jaren hebben we erg veel aanvragen van retailers gekregen, maar helaas moeten we die dan vaak teleurstellen. Wereldwijd maakt Paul Green nog steeds een groei door. En hoewel de productiecapaciteit enkele jaren geleden is uitgebreid met een nieuwe fabriek in Oostenrijk, zitten zij alweer aan de top van hun capaciteit.”

– Waarom hebben jullie de Gouden Schoen van ANWR-Garant gewonnen?

“De meeste leden van ANWR-Garant hebben ons als winnaar gekozen, omdat wij een goed product leveren, van een hoogwaardige kwaliteit met een uitstekende pasvorm. Maar wat zeker zo belangrijk is, dat men een goed rendement met Paul Green behaalt. Retailers kiezen op dit moment voor zekerheid. Het is een trendvolgend merk, dat juist in de crisistijd een behoorlijke omzetgroei heeft weten te realiseren.  Bij Paul Green spreken ze nauwelijks over seizoenen en hebben ze weinig echte seizoensgebonden producten. Wij verkopen nu nieuwe producten die ze al over vier weken kunnen leveren. 

– Wat zijn de sterke punten van Paul Green?

“De schoenen hebben een geweldig goede pasvorm. De kwaliteit is uitstekend, er zijn vrijwel nooit klachten. Daarnaast worden er de beste materialen gebruikt en er wordt altijd op tijd geleverd.” 

– Hoe gaat het met jullie eigen merken?

“Met Red Rag Men & Women gaat heel goed, daar hebben we enkele jaren gelden een koerswijziging mee gemaakt en dat werpt nu zijn vruchten af. We worden beloond voor het feit dat we onze eigen koers volgen en proberen om iedere keer net iets anders te zijn. Ook de Red-Rag-winkel in Moergestel is een succes. We zijn nog steeds op zoek naar andere goede ondernemers die met ons zo’n Red-Rag-winkel willen starten. “

“Het kinderschoenensegment staat onder druk en daar moeten we alle zeilen bijzetten. Gelukkig is dit ons in 2014 aardig gelukt en hebben we met onze kinderschoenenmerken Develab en Red-Rag Kids een kleine omzet plus weten te realiseren. Ook de verkoop voor voorjaar-zomer 2015 was goed.”                           

“Helaas hebben we de laatste maanden te vaak met bedrijfsbeëindigingen te maken gehad, om welke redenen dan ook en neemt ook bij ons het aantal klanten af. Ik maak me daarom behoorlijk zorgen over de ontwikkeling in de detailhandel en de winkelleegstand. We willen graag met de goede retailers blijven samenwerken om de detailhandel in stand te houden. Maar de markt verandert zeer snel en hier zullen ook wij onze bedrijfsfilosofie op aan moeten passen.”