TOP

Vijf vragen aan Friso Bootsma van Friseau [interview] *

Op 16 juni 2015 opent het Amsterdamse mannenschoenenmerk Friseau een pop-up winkel in de hoofdstad. Oprichter Friso Bootsma: “Mijn ambitie is om een iconische schoen te ontwikkelen.”

– Wanneer ben je met Friseau gestart?

“In 2009 ben ik met Friseau begonnen. Maar ik heb altijd kleine stappen genomen, want ik wilde mijn collectie rustig opbouwen. Ik ben autodidact en heb er altijd een baan ernaast gehad. In 2014 waren er 300 consumenten die mijn schoenen kochten, zowel online als offline. Sommigen bestelden zelfs meerder paren tegelijk. Toen heb ik mijn baan als marketing manager bij Swarovski Benelux opgezegd.”

“Als nieuw merk is het lastig om een agent te vinden en mijn kracht zit niet in de verkoop. Daarom ben ik mijn schoenen eerst online gaan verkopen. Ik heb me de afgelopen jaren op de productontwikkeling gericht en heb steeds kleine series laten produceren. Van consumenten en winkeliers kreeg ik veel feedback over bijvoorbeeld kleuren en pasvorm. Inmiddels heb ik wel een agent gevonden: Robert Feitz. Hij start in juli met de verkoop van mijn collectie voor lente-zomer 2016 aan de retailers in Nederland en België verkopen.”   

– Waarom wil je nu een pop-up winkel openen?

“Het is nu tijd om de distributie uit te breiden. De komende tijd wil ik een bredere collectie gaan ontwikkelen en daarom heb ik meer volume nodig. Door middel van de pop-up store kan ik de collectie aan een groter publiek tonen. Daarom ben ik op zoek gegaan naar de juiste locatie voor een pop-up store.”  

– Waarom heb je gekozen voor de Gerard Doustraat in de Pijp?

“Het was een idee van mijn assistent en eerlijk gezegd was ik er in het begin nogal sceptisch over, want ik was al jaren niet meer in de Gerard Doustraat geweest. Ik dacht dat het een nogal saaie straat was. Maar ik was blij verrast, toen ik zag dat het zo’n bruisende plek is. Er zitten veel concept stores die bijzondere producten verkopen en het winkelende publiek wil zich graag laten verrassen. Veel consumenten kopen hun basics online en gaan winkelen om verrast te worden.”  

– Wat is je doelgroep?

Friseau is een klassiek elegant merk. Voor de zomer liggen de verkoopprijzen tussen 180,- en 190,- euro. Ik richt me op twee verschillende doelgroepen: de klassieke man en de modebewuste man met lef. De klassieke man houdt niet van winkelen, hij kiest voor goede kwaliteitsmerken en koopt, als hij het juiste product heeft gevonden, een item in meerdere kleuren. De modebewuste man met lef durft een stapje verder te gaan en voor opvallende kleuren te kiezen.”       

– Waarin onderscheidt Friseau zich van andere mannenschoenenmerken?

“Het is mijn merk en mijn hele ziel en zaligheid ligt erin. Ik ben begonnen vanuit de loafer, omdat ik die zelf vaak draag. Het is mijn ambitie om een iconische schoen te ontwikkelen, zoals de Converse All Star. Ik ben altijd op zoek naar een nieuwe klassieker: een schoen die een man elke dag wil dragen. Voor de huidige zomercollectie heb ik een halfhoge hybrideschoen ontworpen, een combinatie van een mocassin en een sneaker: de Montserrat. Die wil ik zelf het liefst elke dag in een andere kleur dragen. Alle samples laat ik in maat 45 maken, zodat ik ze ook zelf pas.”    

Friseau lente-zomer 2015

De Montserrat van Friseau, lente-zomer 2015.