TOP

Vijf vragen aan Ewoud Kervel, beursmanager Cast*

Nu het beursseizoen weer voor de deur staat, sprak Schoenvisie met Ewoud Kervel, beursmanager van Cast over alle nieuwe ontwikkelingen bij het inkoopcentrum voor schoenen, lederwaren accessoires in Nieuwegein.

Het nieuwe beursseizoen komt er aan. Waar ben je nu druk mee?

Kervel: “Dat is een lastige en ook een makkelijke vraag. Rond deze periode zijn we met een aantal dingen heel erg druk. Het nieuwe seizoen voor onze vaste exposanten, verschuivingen en andere contracten en naamswijzigingen en ook de nieuwe beurscatalogus vraagt veel aandacht. Uiteraard steken we ook veel tijd in het voorbereiden van de beurzen en het Trend Event op 9 februari.”

Zijn er veel verschuivingen binnen Cast?

“Onder andere Lelli Kelly en Cycleur de Luxe  van de Vanneste Lifestyle Group zijn vanuit de gastexpositie doorgegroeid naar een pop-up-showroom. We hebben nu zeven van deze showrooms, waarbij we exposanten de mogelijkheid geven om via een contract van 1,5 jaar de sfeer te proeven in Cast. Deze showrooms zijn een lage investering omdat deze worden aangeboden met een basisinterieur, de pop-up showrooms zijn net als de “normale” showrooms geopend tijdens de verplichte aanwezigheidsdagen. Onder andere Reinders Schoenagenturen groeit dit seizoen door van een pop-up naar een vaste showroom.”

“De showroom van Durea wordt uitgebreid, waarbij er meer ruimte is voor hun mannenschoenenmerk GIJS. Brand-Marc betrekt een nieuwe showroom en ook de Hooijer Groep breidt uit met Hooijer Wellness, zij betrekken de stand van Crocs. Ook Shoes and News is komend seizoen nieuw in Cast.”

Het TrendEvent vindt plaats op 9 februari. Blijft de opzet hetzelfde?

Kervel: “De opzet is gewijzigd. We organiseerden altijd een ‘Trendexpo’ tijdens het TrendEvent, dit deden we vanuit onze visie om de collectie eerst te kunnen presenteren alvorens te schrijven. Budgeten worden echter kleiner, en exposanten kiezen dan toch voor de ISLN. Daarmee valt deze gastexpositie en ook de dinsdag af als evenementendag.” 

“De modeshow wordt professioneler en korter. De show duurt te lang voor mensen die puur voor inspiratie komen. Hij gaat nu drie kwartier duren, dus een half uur korter. De interne organisatie is geprofessionaliseerd en ook de styling en visuele ondersteuning  worden beter uitgewerkt. Deze vernieuwing heeft te maken met ons doel om meer te focussen op confectie. Zijn er nog kledingwinkels zonder schoenen of tassen? Vandaar dat de focus op de link tussen kleding en schoenen steeds belangrijker is geworden. De confectieretailers zijn meer dan welkom om eens te komen oriënteren!”

Wat staat er nog op de planning dit jaar?

“We werken heel hard aan nieuwe dingen, daar kan ik nog niet veel over kwijt. In oktober organiseren we in ieder geval weer de Experience Day voor winkelpersoneel. De eerste editie was een enorm succes, nagenoeg honderd procent van de bezoekers was positief. Ook merken we dat de vergaderruimte die we hebben gecreëerd goed ontvangen wordt. Er blijkt veel behoefte aan een dergelijke ruimte gezien het aantal aanvragen.”

Zijn er verder nog vernieuwingen?

“Onze website is volledig vernieuwd. Hier zijn we het afgelopen seizoen gigantisch druk mee geweest en het resultaat is fantastisch. Alles met betrekking tot de beurzen, het openingsprogramma en nieuwtjes staat er op, maar ook zeer uitgebreide merkenpagina’s en een blog en inspiratiepagina.”