TOP

Vijf vragen aan David Weinberg, coo en cfo Skechers [interview] *

Skechers is wereldwijd één van de grootste schoenenmerken en groeit nog steeds hard. Coo en cfo David Weinberg: “Wij hebben wereldwijd grote groeiplannen.”

Coo en cfo David Weinberg van Skechers was in Europa en Schoenvisie sprak met hem over het succes van het Amerikaanse schoenenmerk.

– 2014 was een goed jaar voor Skechers. Hoeveel paar schoenen zijn er verkocht? 

“In 2014 hebben we wereldwijd 100 miljoen paar schoenen verkocht. De omzet bedroeg 2.378 miljoen dollar. Hier in Europa beginnen we nog maar net. Samen met Azië is het onze grootste markt buiten de Verenigde Staten. China is onze grootste groeimarkt. Maar ook hier in Europa zien we nog veel groeipotentie.” 

– Wat zijn jullie verwachtingen voor dit jaar en daarna?

“Binnen enkele  jaren zullen we de helft van onze omzet buiten de Verenigde Staten behalen. Dat is nu nog zo’n 37,5 procent. Voor 2015 zal dat ongeveer 1 miljard dollar zijn. Wij hebben wereldwijd grote groeiplannen. In vijf jaar verwachten we een verdubbeling van de verkoop.”

– Hadden jullie deze groei zien aankomen?

“We groeien harder dan verwacht. Onze infrastructuur is onderdeel van ons business model en daarin wordt veel geïnvesteerd. In november 2015 wordt de uitbreiding van ons Europese distributiecentrum in Wallonië geopend. Het huidige magazijn van 45.000 m2 biedt plaats aan 3,5 miljoen paar schoenen. Door de uitbreiding komt daar 27.000 m2 bij en is er ruimte voor 4 miljoen paar schoenen. Door het geautomatiseerde orderpickingsysteem kunnen er 4500 paar per uur worden gesorteerd.” 

– Waarom is Skechers zo succesvol? 

“Het product staat centraal. Alles begint met productontwikkeling. We zijn een modemerk en geen echt sportmerk of high-fashion merk. We onderscheiden ons door de diversiteit in modellen. De collectie bestaat uit zo’n 3000 modellen. Daarmee bereiken we een brede groep consumenten. De helft van onze doelgroep bestaat uit vrouwen, dertig procent zijn mannen en de rest kinderen.”

– Wat staat er naast de uitbreiding van het distributiecentrum nog meer op de agenda?

“In Europa gaan we dit jaar meer mono-brand stores openen, onder meer in Duitsland en Oostenrijk en in het Verenigd Koninkrijk. Dat is onze grootste markt buiten de Verenigde Staten. In 2014 hebben we onze duizendste mono-brand store geopend. Dit jaar verwachten we wereldwijd 250 nieuwe Skechers-winkels te openen. Elk groot merk heeft eigen winkels, want het is een belangrijk marketinginstrument. Dat helpt ook onze whole-sale klanten en we concurreren niet met hen op prijs.”