TOP

Vijf vragen aan Christina Breu van Stylefruits *

Het Duitse social shopping platform Stylefruits is sinds een paar jaar ook in Nederland actief. Christina Breu, hoofd communicatie van Stylefruits GmbH: “Onze gebruikers zijn voornamelijk mode- en interieurminnende vrouwen tussen de 18 en 35 jaar.”

Wat is het belangrijkste verschil tussen Stylefruits en andere shopping platforms?

“De belangrijkste verschillen zijn de neutraliteit van het platform, de aanbevelingen van gebruikers, de inspirerende factor en de mobiele app. Online shops kunnen hun producten integreren, de community gebruikt deze om outfits te creëren en creaties en producten aan te bevelen aan andere gebruikers. Dit creëert vertrouwen: aanbevelingen van gebruikers zijn authentiek en geloofwaardig. Bezoekers van de site kunnen door meer dan 2 miljoen door gebruikers gecreëerde outfits struinen en vinden zo inspiratie voor nieuwe outfits of hoe ze bijzondere items kunnen combineren.”

“Daarnaast hebben we een sterke focus op mobiel winkelen. De nieuwe stylefruits smartphone app is al meer dan 1 miljoen keer gedownload sinds de lancering eind 2014. Al meer dan 70 procent van onze traffic komt via mobiele gebruikers en we verwachten dat dit tegen het einde van dit jaar zal stijgen naar 80 procent.”

– Hoe werkt het?

“Gebruikers kunnen via de app eenvoudig hun eigen trendy outfits samenstellen met producten uit het enorme aanbod van de meer dan 300 aangesloten partnershops. Deze creaties kunnen gemakkelijk gedeeld worden op Stylefruits en via Facebook en andere social media. Gebruikers kunnen hierdoor hun outfits en producten voor de aankoop laten beoordelen. Met slechts een paar clicks komen gebruikers van de outfit bij de partnershop terecht, waar ze de items gemakkelijk kunnen kopen. Stylefruits is beschikbaar voor desktop, smartphone en tablet app voor Android en iOS. De samenwerking met partnershops geschiedt op basis van cost-per-click oftewel CPC.” 

– Wie is jullie doelgroep?

“Onze gebruikers zijn voornamelijk mode- en interieurminnende vrouwen tussen de 18 en 35 jaar. Stylefruits biedt een breed assortiment aan kleding, schoenen en accessoires in het medium prijssegment. We willen jonge vrouwen de mogelijkheid bieden zich voor een schappelijke prijs ‘fashionable’ te kunnen kleden.”

– Hoeveel bezoekers heeft Stylefruits in Nederland?

“Stylefruits wordt maandelijks in Nederland meer dan 1 miljoen keer en in Europa meer dan 10 miljoen keer bezocht. Daarnaast hebben we In Europa  meer dan 8 miljoen fans op Facebook, waaronder ruim 680.000 Nederlandse fans. Stylefruits.nl staat in de top 4 van Facebook-merkenpagina’s in Nederland en daarmee zijn we het op twee na grootste modemerk.”

Wat zijn de voordelen voor retailers?

“Stylefruits biedt een ruim bereik bij een duidelijke consumentengroep: een jong mode-, shopping- en lifestyle georiënteerd vrouwelijk publiek. Doordat de producten het middelpunt van onze community zijn, profiteren we van de authenticiteit en het vertrouwen dat de sociale aanbevelingen van onze community scheppen. Daarnaast profiteren partnershops van de connectie tussen hun producten en de door gebruikers gecreërde content van de Stylefruits- community. Authentieke aanbevelingen gaan hand in hand met de aantrekkelijke presentatie van de producten. Dit zorgt voor een ideale shopping ervaring voor de klant, of dit nu op desktop, smartphone of tablet is.”

“Als gebruikers met een zeer concrete aankoopintentie doorklikken naar de online shop, profiteren onze partners van zeer gerichte traffic met hoge conversies. In 2014 hebben we een gross merchandise volume (GMV; totaalwaarde verhandelde goederen, red.) van meer dan 500 miljoen euro gegenereerd. In andere woorden: de traffic die door Stylefruits gegenereerd wordt, zorgt voor een half miljard euro omzet voor onze partnershops in Europa.”