TOP

Vijf vragen aan Bart Stupers van Shipmates Footwear [interview]*

Het nieuwe sneakermerk Shipmates Footwear is ontstaan uit passie en de drang om een verhaal te vertellen. Bart Stupers is mede-oprichter en verantwoordelijk voor de verkoop van Shipmates Footwear.

Hoe is Shipmates Footwear ontstaan?
“Ik heb altijd een sneakerwinkel in Den Bosch gehad, en een uitgesproken passie voor sneakers en vintage uit Japan en de Verenigde Staten. Daniel, het creatieve brein achter Shipmates Footwear, ontmoette ik in 2013. We delen de passie voor producten waar een verhaal achter zit. Toen zag ik gelijk al: wat hij ontwerpt wordt nog nergens aangeboden. Al vrij snel besloten we samen te werken en dat werd uiteindelijk Shipmates Footwear.”

Hoe wordt op de collectie gereageerd?
“Tijdens het polsen bij de betere sneakerwinkels kreeg ik goede feedback. Op basis daarvan hebben we de schoen verder ontwikkeld. De collectie was oorspronkelijk veel groter, maar die is gereduceerd tot alleen het torpedo model. Uit eigen ervaring weet ik wat verkoopt op de winkelvloer.”

Hoe ziet de collectie eruit?
“Er zijn hoge en lage modellen en enkele kleurvariaties. Voor ons is less more, de schoen is wat het is, daar doen we het mee. We geloven niet in collecties bestaand uit honderden modellen. Ons model is een ouderwetse mocassin op een echte, witte sneakerzool. Dat haalt de mocassin duidelijk uit het nautische sfeertje en maakt de schoen moderner en toegankelijker voor wie meer van sneakers en denim houdt. De basiskleuren zijn wit, zwart en navy, de kleurvariaties komen in bruin suède, blauw, bordeaux en patchwork. Dat is overigens geen patchwork, maar gelaserd leer. Echt een collectie die jarenlang meegaat. De verkoopprijs begint bij 200 euro.”

Shipmates Footwear (2) 

Waar wordt er geproduceerd?
“We produceren in Portugal, op dit moment in Europa toch echt één van de beste schoenenlanden.”

Wat is de doelgroep?
“In principe mensen uit de denim en sneakerwereld. De leeftijd is moeilijk te schatten: van twaalf tot zestig jaar. Shipmates Footwear is er voor winkels die een merk kunnen bouwen en een imago willen verkopen. Niet alleen schoenenwinkels, ook modewinkels die hun assortiment combineren met denim. We willen in 2015 starten met maximaal twintig verkooppunten in Nederland in het hoogsegment in de mode. Winkels die het imago van Shipmates Footwear echt begrijpen.”