TOP

Vijf vooroordelen over webwinkels

Zo’n 60 procent van de webwinkeliers overleeft de eerste vier jaar niet. Wat doet hun de das om? En waarom heeft de overige 40 procent wel succes? Textilia vat het onderzoeksrapport van Shopping2020 voor je samen.

Webwinkeliers doen het met een overlevingskans van 40 procent in de eerste vier jaar slechter dan andere bedrijven in Nederland. Wat maakt een webwinkelier (wel) succesvol en wat juist niet? De expertgroep Online Ondernemen van onderzoeksprogramma Shopping2020 onderzocht de succes- en faalfactoren.

Parttime hobby?

Meer dan de helft van de webwinkeliers is niet fulltime met de webwinkel bezig, maar combineert dit met een baan in loondienst, een studie of de zorg voor het gezin. Drie van de tien webwinkeliers begonnen hun webwinkel als hobby. De belangrijkste reden om een webwinkel te beginnen is het gemak om die te combineren met een andere baan, studie of gezin. Een kwart van de webwinkeliers heeft zich niet voorbereid op het starten van een webwinkel.

Weinig investeren?

Bij ongeveer de helft van de webwinkeliers bedroeg het startkapitaal minder dan 2.500 euro. Slechts twintig procent van de webwinkelier start met een kapitaal van meer dan 10.000 euro. Bij 90 procent van de webwinkeliers is de webwinkel gefinancierd met eigen geld. Ruim 80 procent van de webwinkels wordt vanuit een woonhuis gerund.

Kip met gouden eieren?

Ongeveer de helft van de webwinkels heeft een jaaromzet van minder dan 10.000 euro. Nog geen twintig procent heeft jaarlijks een omzet van meer dan 50.000 euro. Van alle webwinkels is 29 procent sinds de oprichting nog niet winstgevend geweest. Daarentegen maakt 43 procent juist al vanaf de start winst. De meerderheid van de webwinkeliers kan niet leven van de inkomsten uit hun bedrijf. Toch zijn vooral gezondheidsredenen, het privéleven en ‘als het bedrijf meer energie kost dan het oplevert’ de belangrijkste redenen om met een webwinkel te stoppen.

Goed toekomstperspectief?

De helft van de webwinkeliers acht de kans (zeer) groot dat hun webwinkel in 2020 nog bestaat. Op basis van de statistieken (overlevingskans van 40 procent in de eerste vier jaar) lijkt dat niet helemaal reëel. Althans, niet als je er als webwinkelier niet helemaal voor gaat. Hoe meer tijd webwinkeliers in hun bedrijf steken, des te succesvoller zij zijn. De parttime webwinkeliers zijn het minst succesvol.

Alles zelf doen?

De grootste uitdagingen voor webwinkeliers zijn – naast het maken van omzet en winst – het (her)ontwikkelen van de site, kostenreductie, online vindbaarheid en social media. Ook het verbeteren van het bestelproces, het ontwikkelen van een app of mobiele website, en het openen van een eigen (fysieke) winkel houdt webwinkeliers bezig.

Conclusie

Lees je in, investeer tijd én geld, en vraag eens om hulp. Dat lijkt de conclusie die uit het rapport getrokken kan worden.

Lees ook deze zeven feiten over webwinkels