TOP

Vijf SEO-tips voor de slimme e-commerce site*

Als u uw schoenen via internet verkoopt is het fijn als potentiële klanten u kunnen vinden. Schoenvisie zet de vijfbelangrijkste SEO-tips voor u op een rij.

Het heeft geen zin om een bloedstollend mooie website met unieke schoenen tegen de beste prijzen aan te bieden als men u niet kan vinden in Google. Dat betekent dus dat u ervoor moet zorgen dat uw site op de eerste pagina in de Google-resultaten komt te staan.

Hier komen uw SEO-capaciteiten om de hoek kijken. SEO staat voor ‘Search Engine Optimalisation’ en houdt simpelweg in dat men uw website in Google (of andere zoekmachines) goed kan vinden. Hoe hoger uw merk of winkel in de zoekmachineresultaten komt te staan, hoe groter de kans dat mensen doorklikken naar de website. Maar wat zijn de belangrijkste aandachtspunten om de online winkel zo optimaal mogelijk te krijgen voor Google.

1. Formuleer de juiste zoekwoorden: zoals het gaat met veel dingen in het leven is het handig om eerst gedegen onderzoek te doen alvorens te beginnen. In dit geval betekent dat het formuleren van zogenaamde ‘keywords’. Deze woorden – mits op de juiste manier gebruikt in de webtekst – kunnen het verschil maken tussen een goed bezochte en een niet bezochte website.

Online hebben mensen de neiging om op specifieke vragen en termen te zoek. Bijvoorbeeld: ‘retro trimschoenen met rode rand’. Laat hier onderzoek naar doen en speel hier op in. Probeer niet alleen de populaire woorden te gebruiken, want de kans is groot dat andere, grotere websites met die woorden adverteren (en dat is lastig concurreren).

2. Kopieer nooit klakkeloos tekst van een andere site:
iedereen die ook maar een beetje verstand van SEO heeft kent de gevaren van ‘duplicated content’. Het gaat zelfs zo ver dat websites die content van andere websites ‘lenen’ hiervoor door de grote zoekmachines gestraft worden. Dit betekent: lager in de zoekresultaten en dus minder goed gevonden worden. Het devies: schrijf unieke teksten!

3. Creëer url’s die zoekmachines begrijpen:
een goede url-structuur binnen een website is goud waard. Het maakt het voor ‘spiders’ veel makkelijker om de website te indexeren (te begrijpen).

4. Schrijf pakkende productbeschrijvingen
:
we bespraken al de rol van unieke, niet-gekopieerde content. Dit geldt ook voor de beschrijving van uw producten. Het is verleidelijk om kant-en-klare teksten te gebruiken die door leveranciers en merken worden geleverd, maar de kans dat een andere site die content ook gebruikt is heel groot. Schrijf dus eigen teksten en hou hierbij rekening met specifieke zoekwoorden.

5. Verbeter de ‘Alt tags’ bij de productfoto’s:
sterke afbeeldingen zijn vooral handig voor ecommerce sites (webshops). Mensen willen nou eenmaal goede foto’s zien voordat ze overgaan tot een aankoop. Maar alleen het uploaden van mooie foto’s bent u er nog niet, want het gaat erom dat Google de foto ook indexeert. Zorg er om die reden voor dat u goede ‘Alt tags’ in de website formuleert. Een Alt tag is de naam van een afbeelding op de website. Deze naam verschijnt zodra men met z’n muis over een plaatje beweegt.