TOP

Vijf praktische tips om winkeldiefstal te voorkomen *

Winkeldiefstal kost retailers volgens Detailhandel Nederland honderden miljoenen euro’s per jaar. Vooral kleine, zelfstandige modewinkeliers voelen dat in de portemonnee. Hoe kun je met simpele middelen voorkomen dat er stukken uit je collectie verdwijnen? Vijf tips van deskundigen en modewinkeliers.

In oktober 2015 stappen een man en een vrouw de jeanswinkel van modeondernemer Henk Morselt in Borne binnen. De man heeft een grote tas bij zich. Beide dralen ze langs de rekken en legplanken. Zodra de man zijn kans schoon ziet, schuift hij een stapel jeans de tas in en loopt de winkel uit. Het delict staat op de videobeelden die de beveiligingscamera in de winkel van Morselt heeft gemaakt. 

 

Digitaal bekijks 

 

Morselt doet aangifte van diefstal bij de politie, maar besluit tegelijkertijd de videobeelden op zijn Facebookpagina te posten. Datzelfde doet hij met een tweede diefstal die op video staat, krap een maand later. De video’s leverde Morselt een hoop digitaal bekijks op en de dader van het tweede incident wordt gepakt na een diefstal in Almelo in maart dit jaar. “Die heeft vastgezeten, maar het koppel is niet meer gesignaleerd. Er is een hoop media-aandacht voor geweest, dat heeft ze wellicht afgeschrikt.”

 

Morselt neemt zo het recht in eigen hand, wat officieel niet mag, maar waar Detailhandel Nederland wel begrip voor heeft. “Ondernemers zullen er alles aan doen om winkeldiefstal te voorkomen, wij vinden dit niet vreemd”, reageert Bert van Steeg, specialist winkelcriminaliteit van de brancheorganisatie. “Er is nog geen duidelijkheid over wat wel en niet mag. Er wordt wel gewerkt aan een wet die toestaat beelden te mogen plaatsen na aangifte, daar is het wachten op.”

 

1,36 miljard euro 

 

Winkeldiefstal kost de retail jaarlijks veel geld. Volgens de meest recente Global Retail Theft Thermometer zijn Nederlandse retailers zijn 1,36 miljard euro aan inkomsten misgelopen in 2014 door diefstal. Met een dervingspercentage van 1,48 procent presteert ons land het slechtst in vergelijking met andere Europese landen. In de modebranche worden vooral accessoires, schoenen en lingerie gestolen.

 

Volgens Van Steeg zijn die cijfers aan de hoge kant, maar het gaat wel om ‘honderden miljoenen euro’s per jaar’. “Het is een delict dat vaak plaatsvindt, maar waar de opsporende instanties weinig prioriteit aan geven. Bovendien doen niet alle winkeliers aangifte, omdat ze het gevoel hebben dat het doen van aangifte weinig zin heeft. Oorzaken daarvan zijn de beperkte prioriteit die het delict heeft, het feit dat de winkelier nooit iets hoort over de afhandeling van de zaak en de tijdrovende klus die het is om aangifte te doen.”

 

‘Gevoel van onrecht’

 

De modewinkeliers Bo Stokman van Bij Bo uit IJmuiden en haar moeder Jacomien Stokman van de  aanpalende boetiek Jacky Hart, kunnen erover meepraten. Tijdens een winkeliersbijeenkomst van Inretail kaartten ze het thema aan, omdat er alleen al dit voorjaar zo’n tien artikelen uit de rekken verdwenen. De schade wordt geschat op zo’n duizend euro. “Dat is veel geld”, reageert Bo, “maar het is ook het gevoel van onrecht wat impact heeft.”

 

Diefstal is lastig te voorkomen, blijkt uit het verhaal van Bo en Jacomien. Verleden jaar namelijk lieten ze de winkel al doorlichten door fraude-experts nadat er geld uit de kassa was verdwenen. De dader is nooit gepakt. “We hebben wel maatregelen genomen door geld in een kluis te stoppen in plaats van in een lade en we geven nu minder stuks mee de paskamer in.”

 

Volgens Inretail-regioadviseur Jorge van Vliet is het vooral belangrijk dat modewinkeliers alert blijven op klanten. “Ook je vaste klant, want die is niet altijd zo betrouwbaar als je denkt. En let op mensen met grote tassen, die kunnen geprepareerd zijn, zodat de detectiepoortjes niet afgaan.”

 

 

Vijf tips van (ervarings)deskundigen tegen diefstal:

 

 

1. Creëer overzicht in de winkel

 

Zorg dat je van alle kanten in de winkel zicht hebt op je je bezoek, zegt Bert van Steeg van Detailhandel Nederland. Zowel bij de pashokjes, de kassa, de kledingrekken en legplanken; geef mensen nergens gelegenheid iets weg te moffelen. En maak zichtbaar dat je beveiligingsmaatregelen hebt genomen, zoals detectiepoortjes en camera’s. Vergeet de etalage niet, benadrukt hij. Een volgepropte voorruit belemmert ook het zicht op wat er buiten de pui gebeurt.

 

2. Maak een groepswhatsapp aan

 

Twee zien er meer dan één, een hele winkelstraat het veelvoudige. Door een groepswhatsapp aan te maken met alle ondernemers uit je straat of winkelcentrum, kun je elkaar tippen en waarschuwen. Heeft nog niet iedereen WhatsApp? De ouderwetse sneeuwballenlijn werkt ook prima, weet modeondernemer Henk Morselt uit Borne: “Als wij wat verdachts constateren, bellen we via de Pas-op-lijn de volgende retailer in de lijst en zo wordt die afgewerkt totdat alle ondernemers op de hoogte zijn.”

 

3. Gebruik ‘Afrekenen met winkeldieven’

 

Afrekenen met Winkeldieven is een regeling van Detailhandel Nederland die het winkeliers mogelijk maakt om €181 te claimen bij winkeldieven. Hiermee kunnen ze direct schade verhalen op de winkeldief. Hoe meer winkeliers de regeling gebruiken hoe groter de preventieve werking is, zegt Van Steeg. Aansluiten is gratis, per afhandeling betalen ondernemers €38. 

 

4. Spreek je klanten aan

 

Mensen die voornemens zijn een broek of top onbetaald mee naar huis te nemen, zitten volgens Van Steeg niet te wachten op aandacht. Een vraag stellen of gewoon in zijn of haar buurt je rekken bijvoorbeeld ordenen, kan al genoeg zijn om ze van diefstal af te houden. Bo Stokman is sinds de diefstal in haar winkel extra alert op dames met kinderen. “Je bent snel afgeleid door die kids, maar daarmee geef je wellicht ook weer gelegenheid. Dat doen we nu niet meer.”

 

5. Vraag hulp aan collega’s

 

Een tip van Inretail regio-adviseur Jorge van Vliet: vraag je collega-ondernemers kritisch rond te kijken in je winkel. Waar zien ze zwakke plekken? Op welke punten kun je betere maatregelen nemen? Volgens Van Vliet is de lokale politie vaak ook bereid zo’n check te doen.