TOP

VF Corporation ziet grote groeikansen voor Vans

Sinds het sneakermerk Vans in 2004 is overgenomen door VF Corporation zijn de jaarlijkse verkoopcijfers verdriedubbeld naar zo'n 1 miljard Amerikaanse dollar.

VF Corporation wil met Vans in 2016 een omzet van 2,2 miljard dollar bereiken. Dat meldt Shoe Intelligence.  

De grootste groei wordt verwacht in de regio Azië-Pacific en door e-commerce. Van de totale omzet van 1 miljard Amerikaanse dollar komt 480 miljoen uit Amerika, 350 miljoen uit Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) en 170 miljoen uit de regio Azië-Pacific.

Europa
In Europa, waar Vans in 2011 met 55 procent groeide, zal het merk de succesvolle marketingstrategieën gebruiken die eerder ook in het Verenigd Koninkrijk zijn toegepast. Op die manier will Vans in Duitsland, Frankrijk, Italië en Scandinavië nog verder uitbreiden. In het Verenigd Koninkrijk, waar de verkoopcijfers van Vans momenteel drie keer hoger liggen dan in Duitsland, werkt Vans met twee grote retail accounts en maakt het merk gebruik van een combinatie van sociale media, grass-roots evenementen en traditionele advertenties.

Azië-Pacific  
In 2008 was de regio Azië-Pacific verantwoordelijk voor slechts 8 procent van de verkoopcijfers van Vans, maar het is de bedoeling dat die cijfers eind 2016 zijn verdriedubbeld. De focus ligt op de Chinese markt, waar ook nu al een snelle uitbreiding te zien is. Het aantal verkooppunten in deze regio moet stijgen van 740 stijgen naar meer dan 1200 in 2016. Ook is het de bedoeling dat er tegen die tijd zeventien mono-brand stores zijn geopend.

Amerika
Tot 2016 staan er voor Centraal- en Zuid-Amerika 120 nieuwe Vans-winkels op de planning. Verwacht wordt dat de jaarlijkse omzet door e-commerce in heel Amerika zal groeien naar 50 miljoen Amerikaanse dollar. Vorig jaar was dat bedrag nog iets minder dan 25 miljoen Amerikaanse dollar.

Groei
Momenteel heeft Vans wereldwijd 320 winkels, in 2016 moet dit aantal met 200 tot 500 zijn gestegen. Samen met een e-commerce groei van 100 miljoen dollar zal dit een groei betekenen van 435 miljoen Amerikaanse dollar in de direct-to-consumer inkomsten.