TOP

‘Verwachte daling online aandeel mode en schoenen blijft uit’

Consumenten weten de weg naar de tuincentra, bouwmarkten en woonwinkels na de heropening snel weer te vinden. Bij mode- en schoenenwinkels is het effect van de versoepelingen minder groot.

Dat blijkt uit een onderzoek van Klarna onder negenduizend consumenten in negen kernmarkten, waaronder Nederland, dat drie weken na de heropening van de fysieke winkels is uitgebracht. In het rapport wordt per sector bekeken welke invloed de versoepeling van de coronamaatregelen op de online aankopen heeft, op basis van betaalgegevens van de financiële dienstverlener. Bij Klarna zijn ruim 16.000 webshops aangesloten.

Wisselende effecten per branche

Wat blijkt? Consumenten keerden zodra het weer kon direct terug naar de tuincentra, bouwmarkten en woonwinkels. De online aankopen in die categorieën kelderden na 28 april. In de categorieën sieraden & accessoires en beauty & gezondheid stegen de online aankopen juist na heropening van stenen winkels, wat waarschijnlijk te maken had met Moederdag. Voor mode en schoenen gaven consumenten aan na de pandemie weer terug naar de fysieke winkels te willen, maar dat is niet terug te zien in het offline aandeel binnen deze categorie. Dat bleef in de drie weken na heropening nagenoeg gelijk (zie grafiek).

Bron: Klarna

Verandering in consumentengedrag

Viveka Söderbäck, Klarna’s expert consumentengedrag, zegt hierover: “De pandemie heeft een enorme boost gegeven aan de digitale transformatie en dit zal een blijvend effect hebben op het winkelgedrag van mensen. Uit ons consumentenonderzoek bleek dat meer dan de helft van de shoppers denkt dat ze over een jaar het grootste deel van hun aankopen online doen. Nederlanders gaven echter ook aan dat ze ernaar verlangden om weer in de fysieke winkelstraten te kunnen shoppen. Nu dat weer mogelijk is, zien we een duidelijke verandering in het consumentengedrag van shoppers.”

Online georiënteerde sectoren

Het is volgens Söderbäck nog te vroeg om iets te zeggen over het langetermijneffect van corona. “Maar deze eerste analyse geeft een beeld van de categorieën die meer online georiënteerd lijken te blijven dan anderen. We vermoeden dat winkels steeds meer een plek worden voor inspiratie en beleving. Het feit dat nu vooral producten voor huis en tuin in fysieke winkels worden gekocht, ondersteunt deze gedachte.”

Foto: Cottonbro via Pexels