TOP

Vervroegde beursdata GDS een goede beslissing?

De GDS vond dit inkoopseizoen zo’n vijf weken eerder plaats; van 30 juli tot en met 1 augustus 2014. Was het een goede beslissing om de beursdata te vervroegen? Schoenvisie peilde de reacties.

Veel leveranciers waren van te voren zeer sceptisch over de vervroegde beursdata. Volgens hen zouden de meeste inkopers en retailers eind juli/ begin augustus op vakantie zijn. Ook zou het voor de meesten nog veel te vroeg zijn om zich met de inkoop voor lente-zomer 2015 bezig te houden. De schoenenbranche wachtte in spanning af wat er tijdens deze vervroegde editie van de internationale schoenenbeurs GDS zou gebeuren. Volgens sommigen zou dit nieuwe concept het einde van de schoenenbeurs in Düsseldorf betekenen.   

Over het algemeen waren de meeste exposanten zeer tevreden over het beursbezoek op woensdag en donderdag. Vrijdag waren de beurshallen zoals gewoonlijk vrijwel uitgestorven. Veel leveranciers zagen hun belangrijkste klanten en soms ook nieuwe potentiële klanten, die de nieuwe collecties kwamen bekijken. Er werden afspraken gemaakt en sommigen schreven ook al orders.

Tag it!
Alleen over de Tag it!-beurs die in hal 17 van Messe Düsseldorf plaatsvond, waren de Nederlandse exposanten, waaronder Online Shoes en La Strada, totaal niet te spreken. Deze beurs voor leveranciers van private label-collecties (voorheen Global Shoes), startte een dag eerder, op dinsdag 29 juli. Die dag was het volgens de Nederlandse exposanten doodstil op de beurs. Hoewel er op woensdag en donderdag wel veel bezoekers kwamen en orders geschreven werden, vinden verschillende Nederlandse leveranciers toch dat ze net als anders gewoon op de GDS hadden moeten staan. “We worden hier nu als een soort trekpleister gebruikt voor alle Chinese aanbieders in de hal hiernaast“, zegt Rob Callenfels, directeur van La Strada/ Edel Fashion tegen Schoenvisie. Ook de beursorganisatie liet weten dat het geen goede keuze was geweest om deze Nederlandse leveranciers een stand op Tag it! te geven.        

Volgens de beursorganisatie trok deze editie van GDS bezoekers uit meer dan honderd landen. Uit een enquête blijkt dat vooral buitenlandse bezoekers de voordelen van het nieuwe beursconcept zagen. Werner Matthias Dornscheidt, president en ceo van Messe Düsseldorf, zag de positieve reacties van zowel exposanten als bezoekers als bevestiging van het nieuwe beursconcept: “Onze schoenenvakbeurs heeft een ​​goede start gemaakt! Veel exposanten, waaronder een aantal die aanvankelijk heel kritisch waren, hebben ons erg goede feedback gegeven op het nieuwe concept en de kwaliteit van de bezoekers. We wisten dat de vroege data hand in hand zou gaan met speciale uitdagingen. Daarom hadden we lichte daling in het bezoekersaantal verwacht. We zijn ervan overtuigd dat de reacties tijdens de GDS in februari 2015 nog beter zullen zijn, omdat uit onze enquête blijkt dat de bezoekers voor 91 procent tevreden zijn. Een prachtig resultaat dat de goede sfeer bij GDS weerspiegelt. “

Orders
Ook GDS-directeur Kirstin Deutelmoser is blij met de positieve resultaten: “In de eerste plaats zullen inkopers tijdens GDS geprikkeld worden met nieuwe producten. Voor de exposanten is het belangrijk om zich perfect te presenteren, want één ding duidelijk: vanwege de vroege data van GDS veel retailers zullen op de beurs beslissen met welke leveranciers ze wel rekening willen houden voor toekomstige orders en met welke niet. Ik ben blij om te zien dat er nu tijdens GDS ook al orders werden geplaatst.”

Schoenvisie sprak verschillende retailers die tijdens GDS ook al een aantal merken hadden ingekocht. De eigenaresse van een schoenenwinkel uit Limburg zei: “Vroeger waren we tijdens de GDS al heel ver met de inkoop. Nu beginnen we net.”

Winkel gesloten
Een schoenenretailer met een eenmanszaak was al druk met het schrijven van orders. Hij zei: ”Ik vind het jammer dat de GDS niet meer op zondag en maandag plaatsvind, want dan is mijn winkel gesloten. Degene die mij vervangt als ik er niet ben, is nu op vakantie. Nu heb ik mijn winkel vandaag helaas (op donderdag, red.) moeten sluiten, terwijl het gisteren heel druk was.”  

Uit de poll op de website van Schoenvisie blijkt dat 65 procent van de deelnemers de GDS bezoekt, omdat ze het belangrijk vinden om zich vroeg in het seizoen op de nieuwe collecties te kunnen oriënteren.