TOP

Verschillen tussen winkelgebieden worden groter *

De winkelleegstand in ons land is voor het eerst in tien jaar iets afgenomen, meldt onderzoeksbureau Locatus. Wel worden de verschillen tussen winkelgebieden groter: consumenten kiezen het liefst voor een plek met een uitgebreid winkelaanbod.

Hoewel 2015 nog turbulent begon met faillissementen van onder meer modeketens Miss Etam, Schoenenreus en modeketen Thom Broekman, nam de leegstand in de tweede helft van het jaar af. De leegstand is nu 7,4 procent, dat is 0,1 procent lager dan begin 2015. het aantal leegstaande panden is afgenomen van 16.755 in begin 2015 naar 16.562 nu.

 

Stijging lege winkelmeters

 

Volgens Locatus zorgde de aantrekkende economie ervoor dat consumenten meer uitgaven winkels. De komende maanden verwacht het onderzoeksbureau echter weer een stijging van lege winkelmeters, omdat de afgelopen weken de grote retailketens V&D en Macintosh Retail Groep op de fles zijn gegaan. Dan komt er in één keer 523.000 vierkante meter winkeloppervlak vrij, meldde Locatus aan Textilia.

 

LEES HIER: ‘Hoe moeten al die lege vierkante meters worden opgevuld?’ 

 

Het is nog niet duidelijk hoe V&D en de schoenketens van Macintosh verder gaan en is dus ook nog niet zeker of alle panden leeg komen te staan. Verleden week lieten verschillende vastgoedpartijen, zoals verzekeraar a.s.r. al weten back-upplannen te hebben. Sommigen zijn al in gesprek met grote, internationale modeketens, zoals Elizen Vastgoed liet weten aan Textilia.

 

Verschillen winkelgebieden

 

De spreiding van de leegstand laat volgens Locatus wel duidelijke verschillen zien tussen winkelgebieden. De leegstand nam wel af in de zeventien grootste stadscentra van 7,2 procent naar 6,9 procent. Maar in de binnensteden van middelgrote plaatsen steeg de leegstand juist: van 11,6 procent naar 11,9. Stadsdeelcentra als Den Haag Leyweg, Eindhoven Woensel en Haarlem Schalkwijk presteren het slechtst: hier liep de leegstand op van 7,9 procent naar 9,4 procent.

 

Doelgericht winkelen

 

De verschillen in leegstand per winkelgebied zijn te verklaren doordat consumenten op twee manieren winkelen: doelgericht en recreatief. Doelgericht winkelen is het doen van de dagelijkse boodschappen en die worden gekocht in de buur, bij wijk- en buurtcentra. Daar is de leegstand ook teruggelopen, van 8,6 procent naar 8,1 procent.

 

Recreatief

 

Bij recreatief winkelen maakt de consumenten andere keuzes. Volgens Locatus hoeft de shopper niet meer per se naar de fysieke winkel. Wanneer hij dat wel doet, dan wordt er een dagje uit van gemaakt. Dan kiest de consument steeds vaker voor een plek met het meest uitgebreide aanbod, wat doorgaan de grote steden zijn zoals Amsterdam, Utrecht en Den Haag. Dat ze daarvoor iets verder moeten reizen, nemen ze op de koop toe. 

 

Interessant

 

Topsteden trekken zo meer bezoekers, concludeert het onderzoeksbureau en dat gaat ten koste van middelgrote steden en stadsdeelcentra. Lang niet alle winkelgebieden profiteren dus mee van de economische opleving, stelt het onderzoeksbureau. ‘We zien we steeds duidelijker welke winkelgebieden de consument interessant vindt’, schrijft het in de toelichting.