TOP

‘Verrommeling winkellandschap moet stoppen’

CBW-Mitex vindt dat de 'verrommeling van het winkellandschap in Nederland' moet stoppen. Volgens de brancheorganisatie is de consument is er de dupe van.

CBW-Mitex meent dat er teveel vierkante meters winkelvloer in Nederland zijn. In zes jaar tijd kwamen er meer dan vier miljoen meters bij, met als gevolg leegstand en eentonigheid in het straatbeeld. “Eigen belangen van overheden en partijen die rond en in vastgoed actief zijn, hebben te lang de boventoon gevoerd”, zegt voorzitter Jan Meerman in een persbericht. “Dat moet veranderen. De authenticiteit van steden en dorpen moet verstevigd en uitgebouwd worden. De doorvertaling van die visie duurt jaren.”

Consument centraal
De wensen van de consument moeten centraal staan. Daarmee verbetert op termijn ook het  rendement van retailvastgoedprojecten. Dat stelt voorzitter Jan Meerman vandaag vast tijdens een netwerkbijeenkomst van CBW-Mitex op het hoofdkantoor van Mercedes Benz. Ook moet de kennis van de winkelier beter worden benut bij plannen voor retail vastgoedprojecten: “We moeten onszelf een spiegel voorhouden. Wij kennen de consument als geen ander door de miljoenen dagelijkse contacten en we weten hoe de klant het hebben wil. Daarmee voorkomen we kapitaalvernietiging door te investeren in toekomstloze projecten. Dat is in ieders belang.”

Centrum verstevigen
De brancheorganisatie vindt dat de winkelfunctie van stads- en dorpscentra verstevigd moet worden. Pas als er voor bepaalde concepten geen plek in het centrum mogelijk is, kan naar locaties erbuiten gekeken worden. CBW-Mitex roept partijen op deze visie te volgen.