TOP

Verkopen via shoppable commercial

Na shoppable Google Hangout’s komt YouTube nu met de shoppable commercial. Vóór het bekijken van andere filmpjes kunnen YouTube-gebruikers hiermee jouw producten direct kopen.

Shoppable events zijn in trek. Diane von Furstenberg organiseerde in 2013 de allereerste shoppable Hangout, en ook in Londen en Australië werden events georganiseerd waar direct gekocht kon worden. Op YouTube kan je nu shoppen vanuit commercials.

Sportable commercial

De Canadese sportketen Sport Chek lanceerde eind 2013 een shoppable commercial. In het reclamefilmpje zijn verschillende topsporters te zien in kleding van de keten. Aan de zijkant zijn de betreffende kledingstukken in beeld en kunnen direct besteld worden. Voor de lancering van de commercial meldde Sport Chek zich aan als adverteerder bij YouTube. Tegen betaling wordt het filmpje van de Canadese keten nu voor het afspelen van andere YouTube-filmpjes getoond.

T-commerce

Het idee voor een shoppable commercial kwam van Google, de eigenaar van YouTube, die hiermee meer adverteerders naar het platform probeert te lokken. ‘We zien hierin een enorme kans voor retailers’, zegt Rafe Petkovic van Google Canada. ‘Doorgaans inspireren retailers consumenten via televisieadvertenties, maar die worden niet gekoppeld aan het verkooppunt.’ Al zal het een kwestie van tijd voordat ook t-commerce (directe retail via televisie) opkomt.

Bekijk hier het filmpje van Sport Chek.


Zó organiseer jij een (shoppable) Google Hangout.