TOP

“Verdwijnen parkeerplekken P.C. Hooftstraat kost retailers omzet”

Nu de parkeerplaatsen aan één kant van de P.C. Hoofstraat verdwijnen, kunnen consumenten die privacy willen niet meer voor de deur van de winkel uitstappen. Dat zou retailers omzet kunnen kosten, zegt vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.

De P.C. Hooftstraat gaat dit jaar op de schop en dat kan wel eens nadelig uitpakken voor de winkeliers, staat in een rapport van Cushman &Wakefield waarover het Parool schrijft. De stoepen worden namelijk verbreed en er komt een fietspad. Om dit mogelijk te maken, moeten aan één zijde van de straat parkeerplaatsen worden opgeofferd.

Bezoekers die waarde hechten aan privacy en graag voor de deur van een winkel willen parkeren, kunnen dat straks niet meer. Hiermee verliest de P.C. een belangrijk pluspunt, schrijft het vastgoedadviesbureau.

Negatieve invloed

“Het is nog onbekend hoe deze plannen zich zal werken en wat de gevolgen zullen zijn voor de retail in de straat”, schrijft het bureau. ‘Het is dus de vraag of deze bezoekers de P.C. Hooftstraat dan nog zo aantrekkelijk vinden. Minder parkeerplaatsen zal hoogstwaarschijnlijk een negatieve invloed hebben op de omzet in de straat.”

Bovendien vraagt Cushman & Wakefield zich af of de verbrede trottoirs van de P.C. niet eerder een doorgang maken in plaats van een winkelstraat, waardoor de verkoop in de straat negatief wordt beïnvloed.

Kansen zijn er ook, laat het rapport zien. Vooral het belang van internationale, vooral niet-Europese, toeristen voor de bestedingen in het topsegment van luxury retail. De P.C. Hoofstraat profiteert volgens het adviesbureau op dit aspect in hoge mate van de ligging in het Museumkwartier, de heropening van het Rijksmuseum heeft bijvoorbeeld geleid tot zo’n 30 procent groei in internationale bezoekers.

Chinese bezoeker

Om die reden adviseert Cushman & Wakefield de P.C.-winkeliers de pijlen te richten op, vooral, de Chinese bezoeker die graag luxueuze aankopen doet. Luxe merken zoals Prada en Burberry laten zien dat ongeveer 50 procent van de verkoop in Europa wordt gerealiseerd onder toeristen, het luxe schoenenenmerk Ferragamo rapporteert zelfs een cijfer van 70 procent.

Volgens Cushman & Wakefield zorgt de groei van het aantal toeristen voor een stijging van de verkoop van luxe producten in Nederland naar 4,5 miljard dollar in 2018. Dat is 21,5 procent meer dan in 2013. “Als de P.C. Hooftstraat de internationale focus verder ontwikkelt, kan het ook profiteren van deze verwachte toename.”