TOP

Veganisme suf? Niet bij Mercer Amsterdam: ‘Vegan kan ook ‘street’ zijn’

Mercer Amsterdam zit midden in een transitie: van sneaker- naar lifestylemerk en van ‘gewoon’ naar duurzaam label. Voor juni 2020 staat de eerste brandstore gepland. Oprichter en designer Pim Dresen: “Ik vind het niet interessant om standaard schoenen te maken.”

Voor zijn nieuwste collab slaat sneakermerk Mercer Amsterdam de handen ineen met chefkok Gaz Oakley. Een ongebruikelijke samenwerking? Niet als je weet dat het om een vegan lijn gaat, en Oakley een van de bekendste veganistische koks wereldwijd is. De sneakers en bijpassende rugtas zijn gemaakt van Piñatex (‘leer’ van de vezels van ananasbladeren, red.). Tijdens de lancering bij Selfridges in Londen serveert Oakley er drie ananasgerechten in precies dezelfde kleuren als de schoenen bij. “In het voorjaar van 2019 brachten we onze eerste sneaker met Piñatex uit”, vertelt Mercer-oprichter Pim Dresen (32), als we hem bezoeken in het hoofdkantoor in Amsterdam Nieuw-West. “Oakley is een van de pakweg 300 mensen die een paar in bezit heeft. Veel mensen hebben een stoffig idee bij veganisme, maar Oakley maakt het cool. Zijn gerechten zien er waanzinnig uit. Wij proberen hetzelfde te doen in het luxe sneakersegment. Ik wil laten zien dat sustainable en vegan producten ook ‘street’ kunnen zijn.”

Volgende generatie

Dresen heeft een missie: de mode-industrie een stukje beter maken. “Ik heb nu nog geen kinderen”, zegt hij. “Maar hoop ze wel ooit te krijgen en vind het verontrustend dat we niet meer ons best doen de wereld een beetje fatsoenlijk achter te laten voor de volgende generatie.” Dresen richtte Mercer in 2013 op. Sinds twee jaar is hij actief bezig met het verduurzamen van de productie. Voor zomer 2020 komt alles bij elkaar; dat is de eerste collectie die voor 50 procent uit niet-dierlijke en 100 procent duurzame materialen bestaat. De leren voering is vervangen door een voering van Oeko-Tex Standard 100 gecertificeerd microfiber (een richtlijn voor het inperken van schadelijke stoffen in textiel, red.). Voor de zolen experimenteert Dresen met suikerriet als vervanging voor plastic, voor de uppers kijkt hij naar leeralternatieven als Piñatex en cactusleer uit Mexico.

Nauwelijks aandacht

In het luxe sneakersegment is volgens Dresen nog nauwelijks aandacht voor duurzaamheid. “Van onze directe concurrenten is Stella McCartney het enige merk waar sustainability het echt in het DNA van het bedrijf zit. Er is simpelweg geen interesse voor. Vanuit financieel oogpunt is het ook totaal onaantrekkelijk om duurzame en veganistische collecties te produceren. Het kost ons 30 procent meer dan de productie van ‘gewone’ sneakers.” Een ander aspect is tijd. “Bij duurzame suppliers zijn de processen nog niet zo gestroomlijnd als bij bijvoorbeeld een leerlooier die al dertig jaar in het vak zit”, knikt marketingmanager David de Ruiter (22). “Onze eerste Piñatex-collectie hebben we op voororder verkocht, omdat we er nog geen voorraad achter durfden te zetten. In plaats van zes weken heeft het drieënhalve maand geduurd voor mensen hun schoenen in huis hadden. Piñatex kon de hoeveelheid orders niet aan.” Rijst de vraag: waar betaalt Mercer dat allemaal van? Dresen schiet in de lach. “Dat vraag ik mezelf soms ook af.” “We keren onszelf geen megasalarissen of bonussen uit en rijden niet in dikke auto’s”, zegt De Ruiter. “Geld is niet onze drijfveer. Alles wat we verdienen, gaat terug in het product.” Dresen: “Waar sommige concurrenten in Bentley’s rijden, gaan wij op de fiets naar de zaak.”

Uitgesproken design

Mercer Amsterdam richt zich op liefhebbers van exclusieve sneakers en uitgesproken design. De doelgroep bestaat uit ‘young creatives’ in de leeftijd van 25 tot en met 35 jaar. Dresen vernoemde zijn merk naar de straat waar hij als 10-jarig jochie zijn eerste sneakers kocht, Mercer Street in New York. Op het hoofdkantoor hangt een plaat van de bijbehorende metrohalte. “Bij veel merken is de witte sneaker de bestseller”, zegt hij. “In ons beste model is roze, blauw en groen suède verwerkt en loopt de merknaam over het hele voorblad. Ik wil mensen uitdagen met kleur, vorm en materiaalgebruik en niet de standaard schoenen maken waar iedereen op loopt. Zodoende maken we ook minder aantallen (40.000 paar in 2019, red.); van de geijkte witte sneaker verkoop je er nu eenmaal meer. Dat wil overigens niet zeggen dat we niet groeien. Onze aantallen zijn tot nu toe ieder jaar verdubbeld.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Volledig beeld

Mercer zit op dit moment middenin de transitie van sneaker- naar lifestylemerk. Het label kwam voor winter 2019-2020 met een capsulecollectie met sneakers, shirts en bomberjacks, een samenwerking met het Amerikaanse 70’s sportmerk Starter. Op dat fundament bouwt Dresen nu verder met een eigen kledinglijn. Die wordt voor winter 2020-2021 gelanceerd. De kleding wordt geproduceerd in Portugal, in fabrieken waar ook modehuizen als Saint Laurent en Rick Owens hun collecties laten maken. “We willen Mercer naar een volgend niveau brengen”, legt Dresen uit. “Met schoenen kun je maar op een bepaalde manier iets zeggen. Nu kunnen we een volledig beeld neerzetten.”

Vintage sportkleding

Een onderdeel van die nieuwe strategie is een eigen winkel in Amsterdam, die naar verwachting in juni 2020 opent. De showroom en het hoofdkantoor verhuizen hier naartoe. Het moet een plek worden waar je Mercer kunt ‘beleven’, zegt De Ruiter. “Klanten kunnen hier de volledige collectie zien, maar ook een drankje komen doen of met ons gamen.” Het Mercer Lab-concept, waarbij mensen hun eigen sneakers kunnen samenstellen, wordt in de brandstore geïntegreerd. Naast de eigen collectie wil Dresen ook vintage sportkleding in de winkel gaan aanbieden; hij en De Ruiter delen een liefde voor American heritage sportswear. Dresen: “Een belangrijke invloed voor onze eigen kledingcollectie.” Op termijn hoopt hij ook brandstores in wereldsteden als Londen en New York te openen. “Maar eerst willen we de Nederlandse markt goed bedienen.”

Gekke stijlen

In Nederland is Mercer met 40 verkooppunten, waaronder Shoebaloo, Beau Beerens en Paul Warmer, relatief klein. Een bewuste keuze, zegt De Ruiter. “Enerzijds omdat we exclusief willen blijven, maar ook omdat niet iedereen onze schoenen kan verkopen. In Nederland is Shoebaloo onze nummer 1 partner. Zij durven onze gekke stijlen in te kopen en dragen ons merkbeeld optimaal uit.” De Nederlandse klant is over het algemeen niet de meest vooruitstrevende, vindt Dresen. “Onze focus ligt op het buitenland. We liggen al in luxe warenhuizen als Harrods en Selfridges in Londen, Globus in Zwitserland en Level Shoes in Dubai. Voor 2020 willen we de oversteek maken naar de Verenigde Staten. We zijn bezig met retailpartners in Amerika en investeren in onze webshop. Die is straks in zes talen en voor verschillende valuta beschikbaar. De omzetverhouding tussen wholesale en e-commerce is nu 70 tegen 30 procent. Online valt nog veel te halen.”


Meer lezen? In Schoenvisie #1 van 31 januari lees je een persoonlijk interview met Pim Dresen in onze rubriek ‘Vakidioot’. Over zijn sneakerverzameling, zijn favoriete paar en waar je hem ’s nachts voor wakker mag maken (‘Boerenkool met worst’). Nog geen abonnement? Kijk hier voor de mogelijkheden.

Foto’s: Mercer Amsterdam