TOP

‘Veertien procent van de winkels bestaat over jaar niet meer’ *

Veertien procent van de winkels loopt het risico over een jaar niet meer te bestaan, meldt retailonderzoeker Locatus. Dat is het hoogste percentage tot nu toe.

Uit de voorspelling van Locatus blijkt dat in totaal 20.625 panden binnen de winkelgebieden in ons land een hoog risicoprofiel heeft. Dat betekent dat de retailers die erin zijn gevestigd weinig kans hebben om over een jaar nog te bestaan. Volgens Gerard Zandbergen van Locatus zal dertig procent van de winkels met zo’n hoog profiel er over een jaar niet meer zijn.

 

Retail Risk Index compleet Locatus 

 

Vorig jaar zat 13,5 procent nog in de gevarenzone, in 2014 was dat 10,9 procent. Een hoog risicoprofiel wordt veroorzaakt door de hoge leegstand en de hoeveelheid ondernemers die stoppen in een winkelgebied. “Dit klinkt als een no-brainer”, verklaart Zandbergen, “maar we zien hier duidelijk besmettingsgevaar.” 

 

Stoppers schoenen- en modebranche

 

In de schoenen- en modebranche stopten in 2015 de meeste winkeliers. Samen met de elektronica-, foto- en computersector ging 15 tot 20 procent van de winkels definitief op slot. Dit zijn de branches die volgens Zandbergen ook het meest onder druk staan, getuige faillissementen van onder meer de Macintosh Retail Group. 

 

Verschillen per regio zijn er volgens Locatus wel: winkelgebieden in Noord-Holland, Utrecht en Flevoland doen het overwegend goed. De knelpunten zitten vooral in Limburg, Drenthe en Overijssel. Binnensteden met meer dan 400 retailers hebben het meest gezonde profiel, vooral de centrumgebieden van Utrecht en Amsterdam draaien goed.

 

Groei grote steden

 

Volgens Zandbergen past deze ontwikkeling in het plaatje dat er steeds vaker wordt gewinkeld in grote steden en dat daar de groei ook plaatsvindt. Middelgrote winkelgebieden zullen verder krimpen en minder diversiteit in het winkelaanbod hebben.

 

In 2015 waren er meer dan 12.000 starters. Locatus ziet bij deze nieuwkomers meer zelfstandigen en minder formules. Onder die starters zitten voornamelijk massagesalons (toename 29 procent) en winkels in tweedehands kleding (toename 26 procent). Die winkels starten volgens Zandbergen ook vooral in de grote en middelgrote steden. “Al zien we de verkoop via Marktplaats ook stijgen.”

 

Kinderkledingwinkels ‘niet professioneel’

 

In de modesector is iets meer dan eenvijfde (21 procent) van de winkels in kinderkleding gestopt. Ook reisbureaus (22 procent), computerzaken (21 procent) en videotheken (41 procent) gaven er de brui aan. “Data geven we niet zonder meer vrij”, zegt Zandbergen, “maar mijn gevoel zegt dat veel kinderkledingwinkels niet professioneel gerund worden. Het zijn vaak dames die het leuk vinden om erbij te doen, maar er gaandeweg achter komen dat het een vak is. Dat klinkt badinerend, maar zo zit het wel. Ook de concurrentie van internet en de toename van handel in tweedehands kleding spelen een rol.”