TOP

V&D legt focus op vrouwen [update] *

Het noodlijdende warenhuis V&D gaat zich focussen op de Nederlandse vrouw. Het assortiment gaat op de schop en de inkoop wordt afgestemd op de regionale behoefte. Dat meldde topman John van der Ent tijdens de presentatie van de nieuwe strategie.

V&D vaart een nieuwe koers. De warenhuisketen gooit zijn assortiment om en gaat zich meer focussen op vrouwen, schrijft onder meer Elsevier. Het concern wil in 2017 weer winst gaan maken en doet dat door onder meer slimmer in te kopen en loon- en huurkosten structureel te verlagen. 

 

Collecties moeten vaker worden vernieuwd, zegt topman John van der Ent. Hoewel V&D al jaren verlies lijdt, zegt hij dat de kinder- en herenmode nog altijd goed lopen. Bij de dameskleding en lifestyle-artikelen moeten de collecties echter actueler zijn. 

 

Lokaal ondernemerschap

 

De inkoop wordt voortaan minder centraal gestuurd en meer afgestemd op de lokale en regionale behoefte. Hierdoor krijgen bedrijfsleiders volgens Van der Ent meer ruimte voor lokaal ondernemerschap.

 

De ambitie is om van de plaatselijke V&D weer een winkel wordt waarvoor mensen “speciaal naar V&D” komen. Hiervoor gebruiken ze input die ze hebben gekregen van personeel en klanten, die ze de afgelopen tijd hebben verzameld.

 

Een groot aantal vernieuwingen is op korte termijn al zichtbaar, zegt de topman. Restaurantmerk La Place wordt gebruikt om onder meer kookproducten en servies te verkopen. En er worden speciale events georganiseerd, zoals yogaworkshops. Het bekende Prijzencircus krijgt een andere opzet. Eerder werd al bekendgemaakt dat V&D samen met tijdschriftenuitgeverij Sanoma speciale evenenementen in de warenhuizen gaat organiseren .

 

Fashionbloggers

 

Ook online gaat de warenhuisketen het anders aanpakken. In een aantal winkels wordt er proefgedraaid met online toepassingen, zoals terminals en iPads. Er zal ook nadrukkelijker worden samengewerkt met fashionbloggers. 

Daarnaast wil V&D speciale doelgroepen bedienen, zoals mensen met een maatje meer en moslims, schrijft Nu.nl. Zo komt er tijdens de vastenperiode ramadan, een pop-up store. Op de accessoire-afdeling hangen sjaals en hoofddoeken en in La Place zijn dan zoete hapjes te koop voor het Suikerfeest. 

 

Zes V&D-vestigingen worden omgevormd tot flagshipstores, meldt Retailnews. De andere warenhuizen krijgen een formule en assortiment die moeten aansluiten bij de lokale of regionale markt. Zo worden er eredivisie-fanstores in de winkels geïntegreerd. De keten is hierover in gesprek met onder meer ADO, Feyenoord en Ajax. 

 

Eigen identiteit

 

De focus komt meer te liggen op eigen merken, zoals LIV en andere A-merken wil V&D exclusief in de rekken hangen. Op deze manier wil de warenhuisketen een meer eigen identiteit ontwikkelen. De beleveniswinkel in Leiden krijgt geen vervolg, zegt Van der Ent in de Telegraaf. Eigenaar Sun Capital Partners wilde daar geen geld in steken.

 

Met dit pakket maatregelen probeert V&D de komende tijd het tij te keren. Het warenhuis kwam eerder dit jaar in zware financiële problemen. Het werd uiteindelijk gered door een extra kapitaalinjectie van €60 miljoen door eigenaar Sun Capital en een verruiming van de kredietfaciliteiten door de banken.

 

Loonoffer

 

Het personeel is om een loonoffer gevraagd en dat staat nog keihard overeind, zegt Van der Ent tegen Retailnews. Hiermee heeft het concern zich de woede van personeel en vakbonden op de hals gehaald; eind deze maand dient er een hoger beroep in deze zaak. Wel werden er afspraken gemaakt over het verlagen van de huur voor de winkelpanden. De inzet van V&D is om zoveel mogelijk winkels open en zoveel mogelijk medewerkers in dienst te houden, aldus het winkelbedrijf.