TOP

V&D betaalt volledige huren en vraagt klant om hulp [update] *

Na lang getouwtrek heeft V&D onder protest de volledige huur betaald voor een aantal filialen. In een reddingspoging vraagt de het warenhuis de klant om hulp bij een nieuw winkelconcept.

Na lang getouwtrek, heeft V&D dan toch de volledige huur betaald voor de filialen in Sittard en Heerlen. V&D sloot begin februari 2015 een overeenkomst met een aantal verhuurders over een tijdelijk lagere huur. Niet iedereen ging daarmee akkoord. Ondermeer  Metroprop, verhuurder van de filialen in Sittard, Heerlen en Den Bosch, was het niet met de huurverlaging eens.

Rechtszaak
 

Metropop sleepte het warenhuis voor de rechter wegens het niet betalen van de volledige huurprijs voor het filliaal in Den Bosch. De kantonrechter stelde Metropop woensdag 8 april 2015 in het gelijk. Hij vindt dat Metroprop het recht heeft om niet mee te doen aan de acties van V&D. Rechter: “Dat V&D in grote financiële problemen verkeert en er grote belangen -ook van derden- op het spel staan, doet daaraan niet af.”

In beroep

De verhuurder zou volgens de rechter wel eventueel kunnen profiteren van het geven van een huurkorting omdat er dan een grotere kans is dat de winkelketen blijft bestaan. Maar dit weegt niet op tegen de afspraken in de huurovereenkomst. V&D moet nu dus de achterstallige huur plus de rente erover betalen. De winkelketen is hiertegen in beroep gegaan.

Hengelo

Eind maart verloor V&D ook al een kort geding van Mondia Investments, wat is eigenaar van het filiaal in Hengelo. Ook hiertegen is de warenhuisketen in beroep gegaan. In de tussentijd betaalt V&D onder protest de volledige huurprijs en hoopt uiteindelijk toch gelijk te krijgen.

Nieuw winkelconcept

Ondertussen roept John van der Ent, ceo van de V&D, in een reddingspoging klanten op om hun stem te laten horen. Hij vraagt via een speciale website bijvoorbeeld waar consumenten wel of niet blij van worden, wat er moet gebeuren met het Prijzencircus en wat er online gekocht wordt. Het nieuwe winkelconcept dat hieruit voort komt, moet dit jaar nog in drie van de 63 filialen getest gaan worden.

Andere verwachtingen

“We weten dat de consument van nu en van de toekomst andere verwachtingen heeft van warenhuizen”, vertelt Van der Ent. “Zo wil de consument dat er veel meer gebeurt op de winkelvloer. Natuurlijk hebben we daar zélf ideeën over en die toetsen we op deze manier bij onze klanten. Wij willen graag weten waar onze klanten blij van worden.”