TOP

vanHaren wint de Gouden Koe 2016

Op donderdag 8 december reikte de Schoenen en Leder Sociëteit de Langstraat (Sell) voor de achtste keer de Gouden Koe uit bij Slem Waalwijk. Dit jaar mocht schoenenketen vanHaren de award in ontvangst nemen.

De directie van vanHaren, die bestaat uit Krein Bons en Joost van Disseldorp, kreeg de prijs uitgereikt door cabaretière Karin Bruers. De Sell kent de Gouden Koe jaarlijks toe aan een persoon of bedrijf die zich verdienstelijk heeft gemaakt binnen de Nederlandse schoenenbranche. “Iemand die het beter doet dan anderen, dat met passie, lef en eigenzinnigheid doet, creatieve intelligentie laat zien en waar de sector hoop en inspiratie uit kan putten”, aldus juryvoorzitter Ellis Frans, oud-hoofdredacteur van Schoenvisie.

Recordomzet

Juryleden Hans van Dijk, Charles Bergmans, Boy Habraken en Geert Slaats roemden het feit dat vanHaren zich tijdens de crisis niet alleen staande heeft gehouden, maar zelfs wist te groeien. Vorig jaar behaalde de schoenenketen een recordomzet van €160,3 miljoen, een groei van 6,7% ten opzichte van 2014. Het bedrijf sleepte al verschillende malen de titel ‘Beste Winkelketen’ in de macht en staat in de top drie van beste werkgevers binnen de retail.

vanHaren wint Gouden Koe

Nieuwe verkoopkanalen

Verder was de jury onder de indruk van het omnichannel ondernemerschap dat de schoenenketen laat zien. “vanHaren heeft tijdig op deze ontwikkeling ingespeeld en weet nieuwe verkoopkanalen aan te boren, waaronder een samenwerking met Wehkamp.” De groei is dan ook vooral te danken aan de stijgende omzet van de webshop, licht omnichannel manager Aron Lewis toe.

Filantroop

vanHaren is een zelfstandige dochter van het Duitse familiebedrijf Deichmann. Oprichter Heinz-Horst Deichmann (1926-2014) zette zich jarenlang in voor mensen in India. Zijn gedachtegoed wordt nog steeds door het concert voortgezet en is verankerd in de bedrijfsfilosofie. “De missie van Deichmann en vanHaren is het dienen van de mens”, licht Bons toe. “Anno 2016 houdt dat in dat we iedereen op goede schoenen willen laten lopen, ook mensen met weinig geld.” De kracht van de keten ligt volgens Bons bij de medewerkers én klanten. “De een kan niet zonder de ander bestaan. Samen werken we aan ons succes.”