TOP

VanHaren verbouwt flagshipstore in Amsterdam [interview +foto’s]

De flagshipstore van vanHaren aan de Nieuwendijk in Amsterdam is volledig verbouwd. Drie panden zijn samengevoegd om zo een winkeloppervlak van 528 vierkante meter te creëren. “We hebben er drie jaar over gedaan om het te bewerkstelligen omdat het een complexe opgave was.” Directeur Krein Bons vertelt over het geheim van het alsmaar groeiende vanHaren.

VanHaren groeit als een speer. De algehele schoenenbranche behaalde volgens de InRetail Shoescan in 2016 2 procent omzetgroei, maar vanHaren zag de omzet stijgen met 11,7 procent naar 179 miljoen. Op vrijdag 7 april 2017 heropende de schoenenketen ook nog de deuren van de flagshipstore aan de Nieuwendijk in Amsterdam. Voor de verbouwing zijn drie panden samengevoegd waardoor het winkeloppervlak van 290 m² naar 528 m² is gegaan. De pui is twee meter verhoogd, er is alleen gebruik gemaakt van LED-licht en er zijn vier splitlevels gecreëerd met schoenen, tassen en onderhoudsproducten.

VanHaren heropening Nieuwendijk (2)

“We hebben er drie jaar over gedaan om het te bewerkstelligen”, vertelt de altijd charmante directeur Krein Bons aan Schoenvisie. “Het was een complexe opgave. Eén omdat het in Amsterdam is, twee omdat het om drie panden gaat en drie omdat het monumenten zijn. We hebben elke vierkante meter benut.” Bijna alle 16.000 paar schoenen die in het filiaal staan, zijn op de winkelvloer zelf te vinden waardoor er maar een klein magazijn nodig is. Schoenen die er niet meer zijn, kunnen via een bestelzuil thuis bezorgd worden. In alleen al dit filiaal moeten er 200.000 paar schoenen per jaar verkocht worden.

VanHaren heropening Nieuwendijk (3)VanHaren heropening Nieuwendijk (4)

Uitbreiding

Dit jaar gaat vanHaren nog verder uitbreiden. Acht winkels worden verbouwd en vergroot en in Rosmalen en Den Bosch worden er nieuwe filialen geopend. Daarnaast gaat het bedrijf ook voor het eerst de grens over. Dit voorjaar openen er drie Belgische winkels en een online shop. “België is met ruim 11 miljoen inwoners een belangrijke markt welke wij graag bedienen”, laat Robert Vos, directeur vanHaren België, weten. “Hierdoor kunnen wij nog meer consumenten de mogelijkheid bieden om mooie schoenen te kopen met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.”

VanHaren heropening Nieuwendijk (5)

Geheim

Maar wat is dan het geheim van het alsmaar groeiende vanHaren? “Schoenen in zijn algemeenheid worden nog steeds verkocht, alleen wordt het anders verdeeld”, legt Bons uit. “De textielindustrie zoals H&M, Zara en Primark pakken een stuk over. Als je daar tegengewicht aan wil geven, moet je actie ondernemen. Je moet laten zien dat jij de specialist bent. Onze kwaliteit schoenen voor zo een lage prijs kan je nergens anders kopen, daarom komen steeds meer consumenten naar ons toe. Daarnaast zijn we altijd bezig met wat de klant van nu wil.”

VanHaren heropening Nieuwendijk (6)VanHaren heropening Nieuwendijk (7)

No line

Voor Bons het verschil maken tussen online en offline haast vloeken in de kerk. “Het maakt ons niet uit of klanten op de website bestellen of in de winkel. Wij praten over ‘no line’. Veertig procent van de klanten die hier komen, oriënteren eerst online. Een 360 graden foto is toch even wat anders dan een schoen in de hand hebben.”

VanHaren heropening Nieuwendijk (8)VanHaren heropening Nieuwendijk (9)