TOP

VanHaren overtreft eigen verwachtingen in België

Amper een jaar na de overname van de Brantano-winkels boekt vanHaren in België al betere resultaten dan het had verwacht. Goed nieuws dus, maar de Nederlandse schoenenketen staat ook voor grote uitdagingen.

Beeld: VanHaren

VanHaren heropende in februari 2021 op 38 locaties die het bedrijf had overgenomen van de failliete FNG-keten Brantano. Het is een flinke operatie geweest om de winkels te verbouwen, de organisatie aan te passen en medewerkers in te werken, maar een jaar later blijken de verwachtingen die het bedrijf bij de opening had meer dan uitgekomen. “We staan zelfs al wat verder”, vertelt CEO Krein Bons aan Retaildetail. “We hebben beter verkocht dan gepland. We zijn heel blij dat de klanten ons zo snel gevonden hebben en dat we zo’n positieve feedback krijgen over de kwaliteit en de prijzen.”

Uitdagingen

Ondanks de positieve ontwikkelingen in het eerste jaar, gaat niet alles zoals gehoopt in België. Ook voor vanHaren lopen de leveringen achter, waardoor de retailer niet alle schoenen kan brengen die zijn ingekocht. Daarnaast heeft het bedrijf net als andere branchegenoten te maken met forse prijsstijgingen in de keten. Alles wordt duurder, zegt Bons. “De merken verhogen de prijzen, daarbovenop komen de transport-, energie- en personeelskosten. Je kan er niet omheen: je moet iets met je prijzen gaan doen en dat past helemaal niet bij ons. Wij willen toch die retailer zijn met mooie producten tegen lage prijzen. Maar dat is bijna niet meer houdbaar, want Nike, Puma en Adidas verhogen hun prijzen met ongeziene percentages. Dat is lastig, maar het is een uitdaging voor de hele retail.”

Medewerkers

Waar de CEO wel tevreden over is, is hoe de nieuwe medewerkers – die voornamelijk van het failliete Brantano afkomstig zijn – het vertrouwen in vanHaren hebben gevonden. “Zij waren erg onzeker geworden door alles wat er de laatste jaren gebeurd was. Die twijfels moesten we wegnemen. Dat is fantastisch gelukt: gelukkig hadden we Belgische mensen die de cultuur begrijpen. In het opleiden van die 38 teams hadden we bovendien het voordeel dat we hier al zeventien winkels hadden. Die hebben al die mensen mee op sleeptouw genomen. De lockdown bleek een voordeel: we hadden alle tijd om nieuwe mensen op te leiden. We hebben ook een stukje Duits DNA, dus de processen en structuren zijn heel helder. Alles is goed geregeld. Dat stuk vertrouwen ervaren onze medewerkers nu. Het verloop is minimaal, daar zijn we best wel trots op.”