TOP

Van schoenen- naar moderetailer: Omoda stapt in kleding

Modewinkels hebben al jaren succes met de combinatie van kleding en schoenen, waarom zou dat niet ook andersom kunnen? Met die instelling breidt Omoda voor winter 2021-2022 uit met een volwaardige fashioncollectie, waarbij de focus in eerste instantie op de online verkoop ligt.

Die collectie bestaat uit meer dan honderd merken voor mannen en vrouwen (o.a. Fabienne Chapot, Drykorn, Josh V, Tommy Hilfiger, Scotch & Soda, Second Female en Summum) en draait om een mix van ‘goede en betaalbare basics en showstoppers’. Het aanbod is relatief compact, licht hoofd inkoop Caroline van Kooten-Klein in een persbericht toe. Voor een online aanbieder althans: “De collecties van andere webshops zijn zo gigantisch, dat een klant vaak door de bomen het bos niet meer ziet. Wij werken met een soort ‘curated by’-idee; de klant hoeft de beste items niet te filteren uit duizenden soortgelijke opties, dat hebben wij al gedaan.”

Drie outfits op drie modellen

Daarmee wil Omoda in het gat springen dat andere online modeaanbieders volgens de retailer laten liggen: het moet weer draaien om service en inspiratie, om het gevoel dat klanten kunnen krijgen bij een bepaalde jas of jurk. COO Jan Baan verwoordt het als volgt: “De kracht van persoonlijke en menselijke service maakt het verschil, of je het nou over online of offline hebt. Dat gevoel is de afgelopen jaren volgens ons best wel op de achtergrond geraakt in de online fashionmarkt. Het gaat niet enkel om het product, maar om wat je ermee kúnt en hoe je het stylet.” Zodoende wordt elk kledingstuk in drie verschillende outfits verwerkt – die elk in zijn geheel op de webshop te koop zijn, met opties voor elke gelegenheid en stijl – en op drie verschillende manieren gefotografeerd. Zo krijgen klanten een representatiever beeld van hoe een item bij een bepaalde lengte of huidtint staat, is het idee.

Ruimtegebrek

Het ligt voor de hand om het concept op termijn ook naar de fysieke Omoda-winkels uit te rollen, maar daar stuit de retailer op een praktisch probleem, zegt COO Jan Baan tegen Retailtrends: gebrek aan ruimte. “Willen we de kleding in onze winkels verkopen, dan moeten we naar andere panden uitwijken. De eerste prioriteit is om het aankomende seizoen online te draaien en daar een goed gevoel bij te krijgen. Vanuit daar kan de volgende stap gezet worden.”

Foto: Omoda