TOP

Van rugtassenlijn naar lifestyle-imperium: ‘Wat runners voor Nike zijn, zijn backpacks voor ons’


Van een ‘saaie’ rugtas een gewild item maken. Dat was het doel van de broers Lyndon en Jamie Cormack, toen ze Herschel Supply Co. in 2009 oprichtten. Tien jaar later wordt het merk in 90 landen en 9000 winkels verkocht. We spraken Lyndon tijdens een bliksembezoek aan Amsterdam, voor de presentatie van de zomercollectie 2020.

Heb je jullie tassen nog op straat gespot tijdens je bezoek aan Amsterdam?

“Ja, Herschel past goed bij Amsterdam. Dat heeft te maken met de manier waarop mensen zich door de stad bewegen – met de fiets of het openbaar vervoer – en het feit dat het leven zich in grote steden veel meer buitenshuis afspeelt. Vooral in het centrum zagen we onze tassen overal. Zo hebben mijn broer Jamie en ik het tien jaar geleden ook bedacht. Het was altijd al onze ambitie om iets neer te zetten dat all over the place zou zijn. We hebben daar direct op ingezet met deelname aan internationale beurzen als Agenda (Las Vegas), Bread & Butter (Berlijn), Jacket Required (Londen) en Modefabriek (Amsterdam). We worked our fucking asses off.” Lacht: “Ik ben in die periode tien jaar ouder geworden. Inmiddels verkopen we in 90 landen en hebben we 9000 verkooppunten. We hebben nu zeven internationale hoofdkantoren en een groot team om ons heen, maar in het begin waren het alleen mijn broer en ik.”

HSC-2019-S3-CAMPAIGN-LOS-ANGELES-01435 HSC-2019-S3-CAMPAIGN-LOS-ANGELES-08939

Hoe kwamen jullie in 2009 op het idee voor Herschel?

“We vonden de tassenindustrie saai. We wilden de creativiteit en passie uit de mode- en sneakerbusiness doorvertalen naar een productgroep waar in onze ogen nog weinig mee gebeurde, namelijk rugtassen.”

Hoe hebben jullie dat gedaan, van een ‘saaie’ rugtas een gewild en spannend item maken?

“We hebben heel veel van onze persoonlijkheid in het merk gestopt. Jamie en ik hebben grote belangstelling voor design, kunst en andere vormen van creativiteit. Verder lieten we ons voor Herschel inspireren door de manier waarop we zelf door steden bewegen. Tijdens citytrips doen we bijvoorbeeld alles te voet omdat we niets van de stad willen missen. Dan is het handig om een grote tas te hebben en je handen vrij te houden. Uiteindelijk blijven onze tassen gebruiksvoorwerpen, producten waar je je spullen in kwijt kunt als je de deur uitgaat. Maar wij hebben daar een heleboel design, aandacht en details aan toegevoegd.”

Wat onderscheidt Herschel qua design dan van andere tassenmerken?

“We brengen klassieke producten met een moderne twist. We zijn geen retro of vintage merk, maar we kijken voor inspiratie wel graag naar ontwerpen uit het verleden. Zelf zeggen we het zo: we kijken eerst terug, voordat we een stap vooruitzetten.”

HSC-2019-S3-CAMPAIGN-OFF-FIGURE-102 HSC-2019-S3-CAMPAIGN-OFF-FIGURE-174

Wat hebben jullie klanten met elkaar gemeen?

“Ze houden van cultuur in alle vormen. Of ik nu naar een festival ga of een museum, ik zie onze producten er altijd. Daarom willen we de culturele sector graag meer ondersteunen. Niet alleen aanwezig zijn, maar er daadwerkelijk onderdeel van zijn. Op dat vlak hebben we verschillende projecten lopen. In 2017 hebben we een collectie uitgebracht waarin het werk van Keith Haring centraal staat, dit jaar lanceren we een lijn in samenwerking met de Basquiat Foundation. Het is geweldig om in de archieven van zulke artiesten te duiken en hun kunst op deze manier te kunnen vieren. En hoe mooi is het, als een nieuwe generatie via Herschel met hun werk kennismaakt?”

Zijn er verdere vernieuwingen in de collectie?

“Naast tassen en accessoires zijn we recent gestart met een kledinglijn. De gedachte daarachter is dat we onze fans, mensen die zich echt met Herschel identificeren, een breder aanbod willen bieden. Merken als Nike en Dyson hebben zich op een soortgelijke manier ontwikkeld. Wat runners voor Nike zijn en stofzuigers voor Dyson, zijn backpacks voor ons: een basis waarop we verder kunnen bouwen. Daaruit is onze reiscollectie (o.a. reistassen, trolleys, travelkits) voortgekomen.”

“Een volgende stap is de kleding waarin onze klanten die reizen maken. De laatste tien jaar is er veel veranderd op travelgebied. Airbnb, Couchsurfing en Uber zijn razendsnel opgekomen. Vliegen is toegankelijker geworden dankzij prijsvechters als Easyjet of Ryanair. Daarmee is ook de reiziger veranderd. Er is nog geen merk dat dit idee van modern reizen volledig bezit. Dat is ons uiteindelijke doel: we want to own the modern traveller.”

LC-Jan2019

Beeld: Herschel Supply Co.