TOP

Van Nederland een internationale winkelbestemming maken

Bijna anderhalf jaar geleden werd met de Retailagenda twintig afspraken gemaakt om de retailsector toekomstbestendig te maken. In één van die afspraken staat dat Nederland een internationale winkelbestemming moet gaan worden. INretail en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen gaan deze uitdaging aan. Paul te Grotenhuis vertelt over de plannen.

Samenwerkingen tussen gemeenten, verhuurders en winkeliers om de retailsector toekomstbestendig te maken. Daar draait het om in de Retailagenda die bijna anderhalf jaar geleden werd gepresenteerd. In één van die twintig afspraken komt naar voren dat Nederland meer kooptoerisme moet gaan trekken. Hiervoor hebben INretail en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC – promoot Nederland in het buitenland) nu de Holland Shopping Alliantie (HSA) opgericht.

Nu al geven toeristen jaarlijks ongeveer € 600 miljoen uit, maar volgens de partijen kan dit nog veel meer worden.

Plannen

De INretail en NBTC hebben met de HSA twee grote doelen voor ogen: het beter verspreiden van toeristen in tijd en ruimte zodat andere steden en dorpen ook worden bezocht door buitenlanders en het aantrekken van meer bezoekers met een hoog bestedingspatroon. Hoe gaat de HSA dit voor elkaar krijgen? Paul te Grotenhuis, Pers en PR INretail: “Denk aan het Jeroen Bosch-jaar wat heel goed is bezocht. Je kan zo iets ook bijvoorbeeld bij Eindhoven doen waar veel design te vinden is of de Hanzesteden langs de IJssel die interessant zijn voor de Scandinavische en Duitse markt. We willen dat toeristen niet alleen naar het straatje van Vermeer gaan, maar ook de winkels bezoeken.”

Volgens Te Grotenhuis zijn er een aantal routes waar niet alleen bezienswaardigheden, maar juist ook kooptoerisme in uitgewerkt kan worden. “Er zijn veel vliegvelden waar je goedkoop naartoe kan vliegen. Eindhoven, Maastricht, Groningen en binnenkort ook Lelystad. Dit biedt kansen om andere plekken in Nederland goed op de kaart te zetten. Wij denken heel Hollands en vinden honderd kilometer reizen al ver, maar buitenlanders zijn hele andere afstanden gewend. Die zien de Veluwe als achtertuin van Amsterdam en Bloemendaal als het Amsterdamse stand. We zijn nog aan het kijken welke plannen we concreet kunnen doorvertalen.”

De thema’s moeten uiteindelijk gepromoot worden op beurzen in het buitenland, met websites of op andere manieren.

Steden

Naast steden die voor Nederlanders als op de kaart staan voor goede shopgelegenheid (Den Bosch, Haarlem, Maastricht), wordt er ook aandacht besteed aan kleinere steden. “Het gaat zeker niet alleen maar om de grootste steden want die hebben van zichzelf vaak al veel aantrekkingskracht. Het gaat er juist om dat we willen laten zien dat Nederland nog veel meer in huis heeft dan alleen onze hoofdstad en Delft. Prima als ze dat bezoeken, maar ook Amsterdam realiseert zich dat de druk op de stad gigantisch wordt en alleen maar doorgroeit. De inwoners beginnen daar last van te krijgen.”

Termijn

Nu er op maandag 18 juli een handtekening om de HSA op te richten, begint het werken aan de thema’s. in februari moet het eerste thema gerealiseerd worden en anderen zullen later volgen. “Dit is een ambitie die in de komende jaren ingevuld moet gaan worden. Dat krijg je niet van de ene op de andere dag voor elkaar. In januari heb je grote vakantiebeurzen waar de promotie van verschillende, nieuwe bestemmingen begint. Daarop moet de consument gaan reageren, dus het eerste effect zal pas op zijn vroegst over een half jaar te merken zijn.”

De HSA mag komende paar jaar zijn ding doen waarna er een evaluatie zal komen. Hierna wordt bekeken of het project op een nog langere duur tot uitbouwmogelijkheden kan leiden.