TOP

Van Keeken Schoenen wordt hofleverancier: ‘Bekroning op het werk van vijf generaties’

Van Keeken Schoenen in Alphen aan den Rijn is hofleverancier geworden. Een bekroning op het werk van vijf generaties en mooie opsteker in deze coronatijden, vindt eigenaar Kees van Keeken. “Voor retailers die meerwaarde creëren voor hun klanten en gemeenschap, blijft altijd ruimte.”

Van Keeken Schoenen in Alphen aan den Rijn behoort sinds 10 juli tot de selecte groep bedrijven die zich Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier mogen noemen. Eigenaar Kees van Keeken vroeg het predicaat aan tijdens het 100-jarig bestaan van zijn bedrijf in 2018. “We hebben groots uitgepakt tijdens het jubileum, met een compleet vernieuwde winkel en een eigen magazine”, vertelt hij een paar dagen na de uitreiking over de telefoon. “Het ontvangen van het predicaat zou de bekroning op alle feestelijkheden worden, zo hadden we bedacht. Het proces had alleen meer voeten in de aarde dan we vooraf hadden ingeschat. Alles wordt doorgelicht, tot je financiën aan toe. De arbeidsinspectie is zelfs langs geweest.” Lacht: “In plaats van de bekroning op is de uitreiking het toetje na het jubileumjaar geworden. We zijn er niet minder trots om.”

Van vader op zoon

Kees van Keeken is de vijfde generatie in de schoenen en de vierde aan het roer van het Alphense familiebedrijf. Zijn overgrootvader Cor en diens broer Marinus openen in 1918 een schoenenwinkel aan de Schoolstraat, pal voor het einde van de Eerste Wereldoorlog. Inmiddels zit het bedrijf alweer meer dan zestig jaar op de huidige locatie aan de Van Mandersloostraat. Van Keeken is twintig als hij de zaak in 2000 van zijn vader, ook een Kees, overneemt. “Die dacht: je bent zo eigenwijs, ga het dan zelf maar doen. Hij heeft toen een schoenenwinkel op Terschelling overgenomen, De Strandloper. In 2014 hebben we beide bedrijven samengevoegd.”

‘Ik heb Van Keeken Schoenen op mijn twintigste overgenomen van mijn vader. Die dacht; je bent zo eigenwijs, ga het zelf maar doen’

Vloermozaïek van riemen

Het vernieuwde Van Keeken Schoenen – een totaalconcept met allerlei voorzieningen onder één dak – heropent in maart 2019. De winkel is bijna twee keer zo groot geworden en uitgebreid met een instore podologiepraktijk, die wordt geleid door zus Sophie van Keeken, en lunchroom knøss. De kinderafdeling verdubbelt in oppervlakte en wordt naar de achterkant van de winkel verplaatst. Daardoor komt voorin ruimte vrij voor de nieuwe ‘ambachtshoek’ met rek- en stikmachines en een poetstafel. Van Keeken: “Hier voeren we kleine reparaties en cosmetische behandelingen uit, letterlijk in de etalage. Denk aan het lijmen van zolen of het verkorten van riemen.” Leuk detail: het vloermozaïek in deze hoek is gemaakt van afgeknipte riemen. Van Keeken bewaarde jarenlang alle restjes leer en leegde daar een deel van de vloer mee in.

Lieve familie, vrienden, kennissen, klanten & alle betrokkenen.Dankzij jullie is het ons gelukt om deze mijlpaal…

Geplaatst door Van Keeken schoenen op Vrijdag 10 juli 2020

Kijken wat wel kan

De ondernemer vindt het een voorrecht dat hij als huidige eigenaar van het familiebedrijf het Koninklijk Wapen in ontvangst mag nemen. “Namens alle generaties voor mij, en alle andere mensen – medewerkers, klanten en relaties – die de afgelopen jaar bij ons bedrijf betrokken waren. De hoeveelheid reacties die we hebben gekregen, is overweldigend.” Hij ontving het predicaat op 10 juli uit handen van Jaap Smit, de Commissaris van de Koning in Zuid-Holland, en burgemeester Liesbeth Spies. Vanwege de coronarestricties was er slechts select groepje genodigden aanwezig. “Ik had er liever een grotere kermis van willen maken”, zegt Van Keeken. “Maar met de heftige maanden die we achter de rug hebben, is dit niet de tijd voor feestjes.” Wat hem door de afgelopen periode heen hielp: accepteren waar je geen invloed op hebt en je richten op wat wel kan en lukt. “We zijn bijvoorbeeld als een gek gaan vloggen. Denk aan collectie- en merkpresentaties, zomertrends, tips om je schoenen te onderhouden en hoe je setjes maakt. Dat laatste deden we in samenwerking met modewinkels in het centrum.”

Op afspraak shoppen

Lunchroom knøss moest tijdelijk dicht. Dus schakelde de retailer de eigen webshop in om naast schoenen ook maaltijden te verkopen. “Dat is wel grappig – lees ik ineens tussen de schoenenrecensies op Kiyoh dat klanten de lunch heerlijk vonden.” Het bedrijf besloot ook de sale anders in de steken. Klanten konden de eerste week van de opruiming (vanaf maandag 29 juni, red.) alleen op afspraak shoppen, om de anderhalve meter afstand op de winkelvloer te kunnen garanderen. Van Keeken: “Dat was wennen, maar gaf ons ook de kans om extra aandacht te geven aan de mensen die binnen waren. Dankzij die persoonlijke benadering schoot onze marge in die week omhoog.”

‘Al 100 jaar is de kracht van ons bedrijf dat we echt naar mensen kijken’

Betrokken bij klanten en gemeenschap

Ondanks de coronacrisis ziet Van Keeken de toekomst positief. “Al 100 jaar is de kracht van ons bedrijf dat we echt naar mensen kijken. Wie we voor ons hebben, wat hun verhaal is en hoe we ze het beste tegemoet kunnen komen in hun vraag of probleem. Schoenen verkopen is geen doel op zich, maar een middel om klanten zo goed mogelijk te helpen. Daarvoor komen mensen terug.”

Een andere pijler is lokale betrokkenheid. Van Keeken Schoenen sponsort diverse goede doelen en organisaties, zoals de Kinderboerderij Alphen, de Voedselbank en lokale koren, en zet zich in voor versterking van de middenstand. De ondernemer is voorzitter van stichting VOC (Verenigde Ondernemingen Centrum Alphen aan den Rijn) en mede-initiator van een Bedrijven Investeringszone (BIZ) in zijn stad. Die is sinds 2011 van kracht. Het betekent dat de bedrijven binnen deze ‘zone’ mee-investeren in projecten die het centrum ten goede komen. Dat kan van alles zijn, van kerstverlichting tot groenvoorzieningen. “Aanbieders die puur en alleen inzetten op de prijs en als enige doel hebben om snel mogelijk winst te maken, staan nu onder druk”, ziet Van Keeken. “Die sanering was al gaande en is door corona versneld. Maar voor spelers die echt meerwaarde weten te creëren voor hun klanten en gemeenschap, geloof ik dat er altijd ruimte blijft.”

Beeld: Van Keeken Schoenen