TOP

Van Keeken Schoenen opent Scandinavische lunchroom


Schoenen en smørrebrød, waarom niet? Van Keeken Schoenen in Alphen aan den Rijn opende afgelopen zaterdag de deuren van de Scandinavische lunchroom knøss. “Ik durf wel te zeggen dat we met deze combinatie de enige ter wereld zijn”, zegt eigenaar Kees van Keeken tegen het AD.

Lunchroom knøss (spreek uit als ‘knus’) is een initiatief van vier vrienden: Kees van Keeken, de eigenaar van Van Keeken Schoenen in Alphen aan den Rijn, grafisch ontwerper Robert Jan van Noort en architectenduo Wouter Keijzer en Jos Burger. Van Keeken nam Van Keeken Schoenen in 2000 als vijfde generatie van zijn vader over en was al jaren op zoek naar mogelijkheden om ‘iets’ aan de achterliggende Rijnkade te doen. Na een bezoek aan Kopenhagen kwam Van Noort met het idee voor een Scandinavisch georiënteerd horecaconcept. Zo geschiedde: zaterdag 21 september vond de officiële opening plaats. Op de menukaart staan onder meer Zweedse kanelbulle (kaneelbroodjes) en Deense pølsers (hotdogs). Het smørrebrød en molenbierbrood (brood van bierresten van Brouwerij De Molen) komen van bakkerij Brood&Ko in Bodegraven.

Ambassadeurs

De financiering kwam deels tot stand via crowdfunding, zeggen de vrienden tegen het AD. Mensen met een investering ambassadeur van de lunchroom worden, rendement krijgen op het resultaat of korting bij Van Keeken Schoenen en/of knøss krijgen. Op die manier probeerden de ondernemers mensen uit Alphen aan den Rijn en omgeving al voor de opening bij het concept te betrekken. Dat werkte, want het streefbedrag werd ruim gehaald.

Jubilaris

De uitbreiding met horeca is onderdeel van een grootschalige verbouwing van Van Keeken Schoenen in 2018, het jaar waarin het familiebedrijf ook het 100-jarig jubileum vierde. De zaak is na de heropening in maart 2019 bijna twee keer zo groot geworden. Van Keeken koos voor een totaalconcept met allerlei voorzieningen onder één dak, zoals een podologie- en pedicurepraktijk. Knøss heeft een eigen ingang aan de Rijnkade, maar is ook via de winkel te bereiken. Dat levert een mooie wisselwerking op, zegt Van Keeken tegen de krant. “Laatst zat hier een man, terwijl zijn vrouw schoenen paste. Kwam ze af en toe knøss in en riep ze: zijn deze wat?”

Alles onder één dak

Van Keeken denkt met de nieuwe formule een regionale functie te kunnen gaan vervullen, zo stelde hij in een eerder gesprek met het AD. Klanten kunnen straks terecht voor een breed schoenenassortiment (nieuw is de collectie bergschoenen), schoenreparaties, voerverzorging en de behandeling van voetklachten. En nu dus ook voor een Zweeds kaneelbroodje of Deense hotdog. Van Keeken: “Ik durf wel te zeggen dat we met die combinatie de enige ter wereld zijn.”

Nieuwsgierig naar knøss? Neem hier een kijkje in de lunchroom.

Foto: Van Keeken Schoenen