TOP

Van Gastel, Omoda en Mall of the Netherlands: dit zijn de bestgelezen interviews van 2021

December is traditiegetrouw de maand om terug te blikken op het jaar dat achter ons ligt. Dat doen we vandaag met de tien bestgelezen interviews van 2021: over de lockdowns waarmee we het jaar begonnen en eindigen, maar bovenal over hoe schoenenondernemers zichzelf in de afgelopen periode opnieuw uitvonden.

Foto: RJR Fotografie

#1 Hoe kinderschoenenspecialist Van Gastel de overstap naar de ‘volwassen’ business maakt

Kinderschoenenspecialist Van Gastel Shoes is sinds kort actief in de ‘volwassen’ business als licentiehouder van McGregor Shoes en met het vrouwenschoenenmerk Est. 1842. Met het openen van de nieuwe showrooms in Gilze is de transformatie compleet, zeggen eigenaar Marcel van Gastel en CFO/COO Colin Vervoort. “We willen minder afhankelijk worden van kinderschoenen alleen.”

#2 De online fashionmarkt is overvol, toch ziet Omoda kansen

Omoda startte half augustus met de online verkoop van kleding, waarmee de retailer het gemak van internetshoppen wil combineren met het persoonlijke van een lokale boetiek. Omdat het óók in de online fashionmarkt zou moeten draaien om inspiratie en advies, zegt mede-eigenaar en COO Jan Baan, en niet om wie de goedkoopste is. “Van het online prijsgeweld blijven we zover mogelijk weg.”

#3 Binnenkijken bij Westfield Mall of the Netherlands

Eindelijk was het moment daar: op 18 maart opende Westfield Mall of the Nederlands in Leidschendam officieel de deuren. Het ‘oude’ gedeelte was al toegankelijk, nu kwamen daar de winkels in het nieuwe deel van het winkelcentrum bij. Schoenvisie was bij de opening en liep mee met project director Teun Koek – die liever niet van een winkelcentrum spreekt, maar van een ‘lifestyle destination’.

#4 Familiebedrijf Vijfvinkel Schoenen bestaat 90 jaar

Vijfvinkel Schoenen in Barendrecht bestond op 1 april (‘Geen grap’) 90 jaar. Het jubileum van de schoenenwinkel staat niet op zichzelf, want de familie verdient al sinds de zeventiende eeuw zijn brood met schoenen en leer. Eigenaren Ad en Yda Vijfvinkel nemen ons mee in de ontwikkeling van het bedrijf door de jaren heen. “We zijn van familiezaak naar servicegerichte winkel gegaan.”

#5 Verbijstering en woede over nieuwe lockdown: ‘Slecht onderbouwd en willekeurig beleid’

Opnieuw moesten mode- en schoenenzaken op 19 december de deuren sluiten, en wederom in de belangrijke verkoopweek voor kerst. Retailers proberen met hun webshop, social media-kanalen en via click & collect te redden wat er te redden valt. Maar niet iedereen legt zich erbij neer. “Hier trek ik de grens.”

#6 De wereld veroveren vanuit Twente: zo wordt de Hooijer Groep een internationale speler

De Hooijer Groep speelde zich dit voorjaar in de kijker door de merkrechten van ’s lands bekendste schoenenontwerper, Jan Jansen, over te nemen. En achter de schermen is er nog veel meer gaande, vertellen algemeen directeur Bart van Iersel en commercieel directeur Bart Hooijer. “We gaan op Europees niveau opereren, en met Jan Jansen zelfs op wereldniveau.”

#7 Nieuwe generatie, nieuwe koers: Xsensible wil de ‘Nike van de comfortsector’ worden

Een mijlpaal voor Xsensible: eind mei rolde in de fabriek in Portugal de miljoenste Stretchwalker van de band. Het succesmodel van het merk is er nu ook in een hippe nieuwe uitvoering, de Next Generation, die symbool staat voor de nieuwe generatie in het familiebedrijf. “Dit is onze meest sexy schoen ooit.”

#8 CEO Bristol: ‘2021 zal zwaar worden, maar in 2022 hopen we ‘back on track’ te zijn’

Bristol heeft net als veel andere retailers een ‘enorme omzetklap’ gekregen door de coronacrisis, maar CEO Elise Vanaudenhove van moederbedrijf Euro Shoe Group laat begin dit jaar in gesprek met Schoenvisie weten vooruit te blijven kijken. “We hebben een plan voor de toekomst, een goed plan.”

#9 ‘Van Lier is allang niet meer dat merk dat klassieke veterschoenen voor veertigplussers maakt’

Het nieuwe sublabel VNLR (voor mannen én vrouwen), minder eigen winkels en een aangescherpte digitale strategie – het nieuwe Van Lier staat, vertellen eigenaar Geert van Spaendonck, productmanager Jeltje Rommens en datascientist Christina van Spaendonk dit voorjaar in gesprek met Schoenvisie. “De lockdown was voor ons een kans om meer ‘out of the box’ te werken.”

#10 Het lockdownlied ‘Onze schoenenwinkel’ van retailer Herman Willems ging viral

Ook zijn winkel was in de eerste maanden van 2021 gesloten, maar toch stond Herman Willems als schoendetaillist meer in de belangstelling dan ooit. Zijn lockdownlied ‘Onze schoenenwinkel’ was in februari werkelijk overal te horen en heeft niemand onberoerd gelaten. Met Schoenvisie blikt hij terug op een paar enerverende dagen.