TOP

Vakidioot: Marjon Schellekens *

In de rubriek Vakidioot in het magazine van Schoenvisie beantwoordt een schoenenprofessional een aantal persoonlijke vragen. Dit keer: Marjon Schellekens (47), agent van het Italiaanse schoenenmerk NeroGiardini. ‘Als winkelier moet je ervoor zorgen dat de consument geprikkeld blijft.’

Tekst: Annemieke Riesebos

Van de horeca naar de schoenen. Vanwaar deze opmerkelijke switch? “Mijn man en ik hebben een restaurant, maar vier jaar geleden wilde ik iets anders gaan doen. Na een coachingstraject wist ik het: agent worden voor NeroGiardini, het schoenenmerk dat ik altijd draag. Bij de vierde poging mocht ik op gesprek komen – 43 jaar en nul ervaring in de agenturen. Met het telefoonboek in de hand ben ik begonnen bij de schoenwinkels in mijn buurt. Nu, na vier jaar, is het tijd voor een grotere showroom.”

Draag je wel eens schoenen van een ander merk?
“Eén keer ben ik vreemdgegaan, met ballerina’s van Clic. Die draag ik soms in ons restaurant, waar ik in het weekend nog werk. Verder kun je me uittekenen op Italiaanse hakken.”

Heb je een abonnement op een tijdschrift?
“Nee. Als ik een rustig weekend heb of op vakantie ben, koop ik Elsevier, HP/De Tijd of Opzij. Van vrouwenbladen houd ik niet echt, Linda of Vriendin lees ik alleen als onze advertentie erin staat.” 

Wat is je slechtste eigenschap?
“Ik heb veel energie en weinig natuurlijke rem. Dat is niet altijd prettig voor vrienden en mijn gezin. Hoe vaak zij niet zeggen: ‘Doe even rustig, ga zitten.’ Mensen van wie ik houd, doe ik soms helaas tekort. Anderzijds; ik leef met passie.”

Wie moeten wij volgen op social media?
“Sommige winkeliers doen het goed, zoals Nijhof Schoenen in Hengelo en TUNSenzo in Reusel. Zij verwijzen naar webshops, acties, zetten er nieuws op. Ik vind dat een winkelier ervoor moet zorgen dat de consument geprikkeld blijft zonder dat het irritant wordt.”

Wat is je grootste zakelijke blunder?
“Ooit heb ik 120 sneakers teruggenomen omdat de stras-steentjes eraf vielen. De winkelier had gelijk, vond ik, maar daarover dacht het hoofdkantoor in de Marken (een Italiaanse regio, red.) anders. Zat ik daar met een stapel sneakers en een dikke rekening. Het is allemaal goedgekomen, maar het was niet slim van me. Eerst overleggen was beter geweest.” 

Waarvoor kun je jou wakker maken?
“Voor het boeken van een vakantie. Al mijn hele leven ga ik naar Italië, voor stedentrips tot strandvakanties. Om de taal te leren heb ik zelfs een week in een klooster bij Venetië gezeten. Ik houd van de geschiedenis van het land, van de kunst, de gebouwen en de mensen.”

Hoeveel paar schoenen heb je?
“Zo’n vijftig. Elk seizoen koop ik vijf paar nieuwe. Na een seizoen geef ik de schoenen zonder hak aan mijn nichtje – ik draag maat 35 – en voor de hakken heb ik ook een adresje.”

Wat doe je om te ontspannen?
“Ik lees graag psychologische thrillers, twee of drie per week. Alles van Karin Slaughter, en van Lisa Gardner.”

Wat maakt je gelukkig?
“Tijd doorbrengen met mijn gezin. Ik heb een zoon van zestien, een dochter van veertien en een zoon van elf. Ze helpen af en toe, mijn zoon in het restaurant met afwassen en mijn dochter gaat mee naar de beurzen. Ik ben niet echt een moeder-moeder, ik werk veel. Ook de oudste twee hebben weinig tijd en als ze zeggen: ‘Mam, zullen we…?’, dan zeg ik meteen ja.” 

Dit artikel verscheen in Schoenvisie 6 van 2015