TOP

Vakidioot: Hester Vlamings [interview]*

Hester Vlamings ontwerpt al 25 jaar schoenen. Nu werkt ze voor het Duitse schoenenmerk Belmondo. Waar haalt zij haar inspiratie vandaan?

Waarom is je bijnaam ‘Miss Hurricane’? “Collega’s bij Belmondo en fabrikanten noemen me zo. Want ik kom, ik teken en ik ga. Zo kan ik op een dag twee, soms drie fabrieken ‘afwerken’.”

Wat is je droom? “Dat was mijn eigen schoenencollectie. Van 2003 tot 2011 experimenteerde ik met aparte hakken en innovatieve patronen. Maar ik was altijd bezorgd of ik wel op tijd kon uitleveren. Bij Belmondo ben ik verantwoordelijk voor de vrouwencollectie, die moet natuurlijk wel commercieel zijn. Hier ben ik meer stylist dan ontwerper. Je hoeft niet iets unieks te bedenken. Tegelijkertijd mag een ontwerp ook zeker geen kopie zijn.”  

Wat is kenmerkend voor jouw ontwerpstijl? “Mijn materiaalkeuze en kleurpaletten. Ik werk liever met vormen en vlakken dan met decoraties. Het gaat om constructies; de juiste leest en zool met een mooie hak.”

Waardoor raak je geïnspireerd? “Door het werk van kunstenaar Henry Moore met zijn amorfe vormen en gaten. Dat amorfe zie je ook terug in 3D-printen. Fascinerend vind ik ‘lab-leer’, huid die in het laboratorium wordt gemaakt. Elk seizoen bezoek ik Londen, New York en Parijs om te zien wat vrouwen daar dragen. Ook websites als www.style.com en www.luisaviaroma.com geven me veel informatie.“   

Wie is je favoriete schoenenontwerper? “Iris van Herpen ontstijgt met haar schoenontwerpen alles waarvoor de traditionele schoenenbranche staat. Maar Jan Jansen blijft mijn grote voorbeeld, hij heeft een unieke ontwerpstijl. Ook René van den Berg is een echte schoenenkunstenaar. En ik heb veel respect voor hoe Rem D. Koolhaas van United Nude zijn bijzondere ontwerpen wereldwijd verkoopt. ”

Van wie heb je het meest geleerd? “Van mijn ex-geliefde Hans Kappetein leerde ik veel over marketing. Op de kunstacademie werd daaraan geen aandacht besteed. In 1996 werkten we – heel romantisch – een jaar lang samen aan ontwerpen voor zijn schoenenmerk Mag Megamoks en dat heeft een paar bestsellers opgeleverd.”  

Wat is je grootste ergernis in de Nederlandse schoenenbranche? “Nederlanders willen altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en betalen helaas erg slecht. In Duitsland worden kennis en ervaring meer gewaardeerd. Daar krijg ik alle ruimte om te doen waarin ik goed ben.”

Het hele interview werd eerder dit jaar gepubliceerd in Schoenvisie magazine. Wilt u ook als eerste op de hoogte zijn van wat er gebeurt in de branche? Neem dan hier een proefabonnement op Schoenvisie.