TOP

Vagabond zet eerste stap richting kledinglijn

Vagabond Shoemakers slaat een nieuwe weg en gaat voortaan ook kleding brengen. Na een leren jas die binnen 24 uur uitverkocht was, komt het merk nu met een lijn T-shirts.

Beeld: Vagabond

Het Zweede schoenenmerk schakelde CGI- en 3D-artiest Micky Ho in voor het eerste kledingstuk, een casual T-shirt met wijde mouwen en een rechte pasvorm. Ho, een Vietnamese kunstenaar die in Stockholm woont, vertaalde de voorjaarscampagne van Vagabond naar een een CGI (computer generated imagery) kunstwerk, dat op de shirts werd gedrukt. De shirts zijn zowel met als zonder print verkrijgbaar via de webshop van Vagabond.

Nieuw concept

Vagabond experimenteerde afgelopen voorjaar al met kleding; het merk lanceerde een leren jas die in gelimiteerde oplage werd uitgebracht, en binnen een dag was uitverkocht. Zo ontstond het idee om een meer permanente collectie te creëren, zegt Marie Nilsson Peterzén, creatief directeur en medeoprichter van Vagabond Shoemakers, in een persbericht. “De overstap naar de kledingsector betekent voor ons een spannend nieuw hoofdstuk. Net als bij onze schoenen streven we ernaar ontwerpen te creëren, waarin de alledaagse stijl centraal staat en waarbij duurzame kwaliteit en verfijnde details de kern vormen van ons ontwerpproces.”

Kunst, architectuur en cultuur zijn belangrijke inspiratiebronnen. Peterzén: “De verwerking van Micky’s kunstwerk in de ontwerpen is dan ook een geweldige manier om de lancering te vieren en om nog een extra dimensie van creativiteit toe te voegen.”