TOP

‘Uptrading’ bij schoenenketens van Macintosh Retail Group

Macintosh Retail Group rapporteert in het halfjaarbericht een omzetstijging bij hoger gepositioneerde schoenenketens als Jones Bootmaker en Steve Madden. De omzet van de goedkopere formules, zoals Scapino en Brantano, is gedaald.

De duurdere formules doen het in de huidige markt dus beter dan de discounters.

De nettowinst van de Macintosh Retail Group is in de eerste helft van het lopende boekjaar 2011 flink lager uitgevallen: 0,3 miljoen euro tegen 3,3 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. De omzet liep op naar 404,8 miljoen euro.

Schoenenretailers
“Dat 2011 een moeilijk retailjaar zou worden wisten we al,” zegt ceo Frank de Moor in een persbericht. “De strategische keuze om de sector Automotive & Telecom te verkopen leidt tot een hoger omzetaandeel van Fashion. Hierdoor wordt het eerste halfjaar steeds minder belangrijk in ons resultaat omdat het zwaartepunt voor schoenenretailers traditioneel nu eenmaal in het tweede halfjaar ligt.”

Onlangs maakte Macintosh bekend zich te gaan concentreren op de sectoren Fashion en Living. Voor Halfords (Automotive) wordt een koper gezocht. De verkoopprocedure start in september.

‘Uptrading’
Macintosh investeerde het afgelopen halfjaar fors in de sector Fashion. Er werden veertien winkels geopend, waaronder drie nieuwe Scapino ‘small format’-vestigingen. Volgens het bedrijf lijkt er sprake van ‘uptrading’ binnen het segment Fashion, waardoor vooral de hoger gepositioneerde schoenenketens het goed doen.

De nieuwe Amerikaanse formule Steve Madden, waarmee Macintosh eind 2010 een distributieovereenkomst sloot, opende vier filialen.

Ook heeft het bedrijf begin dit jaar de Britse schoenenketen Jones Bootmaker, met 93 winkels, overgenomen. Die acquisitie droeg in het tweede kwartaal bij aan een omzetstijging van 17 miljoen euro.

Totale omzet
In het eerste kwartaal van 2011 was de omzet ruim 8 miljoen euro lager dan in 2010. In de sector Fashion is de omzet in het eerste halfjaar met 4,8 procent gestegen naar 288 miljoen euro. In de sector Living (Kwantum en GP Décors) daalde de omzet met 3,9 procent naar 116,8 miljoen euro. De totale omzet steeg met 2,1 procent.

De omzetontwikkeling valt Macintosh tegen. Het bedrijf meldt dat men wel rekening had gehouden met het lagere besteedbaar inkomen van consumenten in 2011 en constateert nu dat het koopgedrag inderdaad is aangepast aan de minder goede economische omstandigheden.

Moeilijke marktsituatie
Vanwege de moeilijke marktsituatie doet Macintosh geen uitspraken over de verwachtingen voor het tweede halfjaar en het hele boekjaar 2011.