TOP

United Brands moet stoppen met controversiële campagne

Sportketen United Brands moet stoppen met haar Belgische ‘You can leave your schoes on’-campagne. In de campagne is een naakte vrouw te zien die tussen sportschoenen ligt.

De Belgische Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) vindt dat sportketen United Brands moet stoppen met haar Belgische ‘You can leave your schoes on’-campagne. Dat meldt Belgische krant De Standaard. In de campagne is een vrouw te zien die met alleen sportschoenen aan tussen andere schoenen ligt.

De aanklacht

De JEP heeft de reclame onderzocht naar aanleiding van een klacht die binnenkwam: ‘De affiche toont het volledig ontblote lichaam (op de voeten na) vaneen bijzonder jong ogende vrouw in een onderdanige, ietwat bedekkende houding met tegelijk een verleidende, ietwat wazige, maar uitgesproken seksueel geladen gezichtsuitdrukking. De affiche hangt in een openbare plaats waar zowel kinderen als jongeren alomtegenwoordig zijn.’

Choquerend

Ook vindt de aanklager dat de afbeelding mogelijk choquerend is voor kinderen en provocerend voor meerderjarige voorbijgangers. De JEP heeft besloten dat de naakte vrouw gebruikt wordt om een commerciële boodschap over te brengen die niets te maken heeft met het lichaam van de vrouw: het gaat namelijk om een kortingsactie op sportschoenen van United Brands. Ook vindt de jury dat de campagne de vrouw tot een object maakt en de menselijke waardigheid van de vrouw aantast. De jury heeft om deze redenen besloten de campagnefoto’s niet meer verspreid mogen worden.