TOP

United Brands krijgt bescherming tegen schuldeisers voor ‘financiële herstructurering’

De Belgische sportketen United Brands heeft van de rechtbank bescherming tegen haar schuldeisers gekregen, maar dit betekent volgens de eigenaar niet dat het bedrijf op het randje van faillissement balanceert.

Het lijkt alsof het niet goed gaat met United Brands. De Belgische sportketen leed vorig jaar een verlies van 3,8 miljoen, sloot onlangs twee grote filialen en heeft afgelopen week bij de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers aangevraagd en gekregen. Maar ceo Marc Piessens ontkent dat er een faillissement aan zit te komen.

“Zeggen dat we in de problemen zitten, is echt niet correct”, verklaart Piessens tegenover RetailDetail. “We stapten immers zelf naar de rechtbank omdat we even een ‘rustperiode’ wilden inlassen om orde op zaken te stellen en een doorstart van de onderneming wilden realiseren.” Daarnaast had het familiebedrijf tot 1 juli 2017 ook contracten met verschillende voetbalclubs lopen, wat een ‘miscalculatie’ bleek te zijn. United Brands zag namelijk geld verloren gaan door bijvoorbeeld voetbalploegen die te laat betaalden. “Daarom stopten we met dit initiatief, spelen we op veilig en doen we nu alleen nog aan retail.”

Door de wet op de continuïteit van de onderneming (WCO), zal United Brands tot half november 2017 beschermd zijn tegen haar schuldeisers.

Herstructurering

Piessens vindt wel dat er een toekomst voor United Brands is weggelegd, want ‘niet iedereen winkelt graag bij Decathlon’. Maar dan is er nog wel werk aan de winkel. “We herbekijken onze retailstrategie”, verklaart Piessens. “Vanaf 2019 zullen we enkel nog baanwinkels openen of locaties in shoppingcenters. We gaan terug naar onze ‘core business’, namelijk retail, en we zullen United Brands weer trendy maken. Het niveau van de winkels moet omhoog. In het herstructureringsplan hebben we daarvoor budgetten voorzien, bovendien praten we met geïnteresseerde investeerders. Ook de banken denken mee.”

Overname

United Brands is ook druk bezig met een financiële herstructurering omdat in 2019 Piessens dochter Dorien het bedrijf overneemt. “Het is tijd dat de volgende generatie het familiebedrijf in handen neemt, maar dan liefst wel met een ‘clean sheet’. Daarom schonen we het bedrijf nu op. Iedereen moet zijn businessplan herschrijven, door de groei van online.”