TOP

Ulrike Kähler van Gallery Shoes: ‘Als je iets nieuws doet, moet je dat ook met andere mensen doen’

Nu de GDS er sinds dit seizoen niet meer is, neemt Igedo Company – het dochterbedrijf van Messe Düsseldorf - het stokje over. Na meer dan zeventig jaar ervaring met het organiseren van modebeurzen, moeten ze volledig opnieuw beginnen in de schoenenbranche. “Omdat we een dochterbedrijf zijn, staan wel in contact met Messe Düsseldorf, maar de organisatie van de Gallery Shoes hebben we helemaal zelf gedaan.”

In januari 2017 vond de laatste Global Destination for Shoes and Accessories (GDS) plaats in de Messe Düsseldorf. Wat ooit één van de grootste schoenenvakbeurzen van Europa was, is nu niet meer. Igedo Company – het dochterbedrijf van de Messe – organiseert ter vervanging de Gallery Shoes in Düsseldorf van zondag 27 tot en met dinsdag 29 augustus 2017. “Momenteel staan er vijfhonderd exposanten ingeschreven, waarvan 35 procent uit Duitsland komt en 65 procent uit de rest van de wereld”, vertelt project director Ulrike Kähler aan Schoenvisie.

Opnieuw beginnen

Igedo organiseert al meer dan zeventig jaar modebeurzen, maar de schoenenbranche is totaal iets anders. In vijf maanden moest Kähler leren hoe de markt werkt en denkt. “Ik ken de merken niet en zij kennen mij niet. Omdat we een dochterbedrijf zijn van de Messe staan we wel in contact met het bedrijf, maar de organisatie van de Gallery Shoes hebben we volledig zelf gedaan. De mensen die de GDS organiseerden, deden dat enorm goed, maar als je iets nieuws doet, moet je dat ook met andere mensen doen.”

Verschil GDS

Er zijn een paar belangrijke verschillen tussen de Gallery Shoes en de GDS. Het belangrijkste verschil is de nieuwe locatie waar ‘het ruige van Berlijn, met het nette van Düsseldorf’ wordt gecombineerd. Daarnaast zijn de stands met een maximum van 150 m² een stuk kleiner. “We weten dat – nu de Gallery Shoes later wordt georganiseerd dan de GDS – de beurs een ordershow is geworden en merken hun hele collectie willen laten zien, maar de locatie waar we nu zitten is kleiner dan de Messe en wij willen zo veel mogelijk merken de kans geven om zichzelf te presenteren.” Ook is er geen groot randprogramma omheen gebouwd wat de GDS wel altijd had. “We willen eerst de beurs goed opzetten en het vertrouwen winnen voordat we andere dingen erbij gaan organiseren.”

Reacties

Kähler vertelt dat veel merken de Gallery Shoes een kans willen geven, en ook de Nederlandse schoenenbranche blijkt benieuwd te zijn naar ‘de nieuwe GDS’. “Niet alleen de exposanten die al eerder op de GDS stonden, maar ook nieuwe labels en merken die al een tijd niet meer op de GDS zijn geweest, hebben in augustus bij ons een stand. Ze vertrouwen erop dat we een beurs kunnen opzetten dat veel retailers uit Noord-Europa trekt.”

Lastige branche

“De schoenenbranche is momenteel erg lastig”, is Kähler opgevallen. De één wil een vroege oriëntatiebeurs en de ander wil juist een latere orderbeurs. “We kunnen niet iedereen blij maken, maar we doen ons best.” Wat meewerkt, is dat Igedo ook modebeurzen organiseert die vroeger in het seizoen vallen, waardoor exposanten kunnen kiezen of ze liever een mode- of een schoenenpubliek willen aanspreken – of misschien zelfs allebei. “De schoenenbranche loopt ietsjes achter op de modebranche. Beide partijen moeten meer samenwerken om er beter uit te komen dus daarom willen we de blik van zowel de exposanten als de bezoekers verbreden.”

Toekomst

De Gallery Shoes zal niet net zoals de European Shoe Show in Keulen – die in maart 2017 werd georganiseerd – na één seizoen al stoppen. “We willen eerst drie seizoenen uitproberen voordat we na deze ene keer al een beslissing maken of we wel of niet verder gaan. De tweede editie van de Gallery Shoes vindt plaats in maart en die daarna in september 2018. Vanuit daar kijken we of dit is wat de branche wil.”