TOP

Uitverkoop in mei? Geen sprake van! *

Steeds meer kleding- en schoenenretailers wachten met de sale en beginnen weer ‘ouderwets’ begin juli. Wat drijft hen om niet wat eerder te starten? Adri Bax van Adri Bax Schoenen: “In augustus willen ze toch dat nieuwe paar sandalen, en dan is mijn buurman al uitverkocht.”

De grote ketens hebben een pre-sale, midseason sale én de reguliere sale in januari en juli. Het lijkt altijd wel uitverkoop! Veel retailers gaan daar in mee, maar er zijn er ook steeds meer die stug wachten tot juli. Schoenvisie sprak drie winkeliers over hun redenen om ‘later’ te beginnen.

Afke Bleeker van Zo Hip uit Warmenhuizen vertelt: “Ik doe vanaf juli de producten uit de lentecollectie in de uitverkoop, de hoogzomerartikelen verkoop ik gewoon voor de volle mep. Het moet nog mooi weer worden, dus waarom zou ik daar korting op gaan geven? Iedereen wil in die tijd juist die korte broek en lange jurk hebben, nu is het daar nog geen weer voor. Vooral met de mannenmode wacht lang voor ik ga afprijzen: die letten veel minder op of iets in de uitverkoop is. Zij willen gewoon een korte broek, sale of geen sale.”

Adri Bax van Adri Bax Schoenen uit Almere Haven merkt hetzelfde: “In augustus willen ze toch dat nieuwe paar sandalen, en dan is mijn buurman al uitverkocht. Klanten zijn vaak verbaasd dat ze ze dan bij mij nog wel vinden.”

Wintercollectie

Maurice Haverkamp van Stripes Jeansstore in Schiedam doet zijn zomerkleding pas in september in de uitverkoop. “Ik wil me zoveel mogelijk aan het seizoen houden. In juli en augustus hangen de T-shirts en korte broeken nog voor de volle prijs.” Hij komt dan niet in de knoop met zijn wintercollectie, vertelt hij: “Merken mogen bij mij pas 1 september hun wintercollectie leveren. Zo niet, dan koop ik niet in.”

Slim inkopen

Maar loop je als retailer geen omzet mis door zo laat te beginnen? Adri Bax: “Ik merk dat het juist positief is voor mijn omzet. Op de lange termijn bind je je klanten met service, niet met hoge korting. In de afgelopen jaren heb ik een stabiele omzet en vorig jaar had ik zelfs een omzet- en winststijging.”

Ook Haverkamp ondervindt er geen nadelen aan, want hij pakt het slim aan: “Ik heb een minimale voorraad waardoor ik naar mate het seizoen vordert steeds scherper kan inkopen. Zo kan ik zoveel mogelijk marge halen tot aan de uitverkoop.”

Volgens Bleeker is slim inkopen inderdaad de sleutel om de uitverkoop zo lang mogelijk uit te stellen. “Ik heb de afgelopen jaren samen met een inkoopadviseur gekeken naar de hoeveelheid die ik inkoop. Zij heeft mij geleerd hoe je zo kunt inkopen dat je 80 procent verkoopt voor de sale.”

Bax vult aan dat het ook een kwestie is van niet meer uitgeven dan je hebt: “koop geen leaseauto, sluit zo min mogelijk leningen af. Dan hoef je nooit vroeg te beginnen omdat je rekeningen je daartoe dwingen.”

Twijfel

Het is niet altijd makkelijk om zo lang te wachten: alle drie geven ze toe soms wel eens te twijfelen om niet eerder te beginnen. Bleeker: “Soms denk ik wel: moet ik toch niet wat eerder beginnen? Maar dan kijk ik altijd of ik nog genoeg winst maak. Als dat zo is, begin ik niet. En de ervaring leert ook dat je misschien minder omzet maakt als je wacht, maar wel meer winst.”

Ook Haverkamp erkent dit: “Ik probeer me altijd zo lang mogelijk aan mijn principes te houden en niet te vroeg te starten met het geven van korting. Soms doe ik vlak voor de uitverkoop wel wat kleine acties of geef ik korting op kledingstukken die niet lekker lopen, maar dat probeer ik te voorkomen.”

Geïnspireerd om ook later te beginnen met de sale? Drie tips:

– Koop slim in. Neem desnoods een inkoopadviseur in de hand om je te helpen.

– Wees niet bang dat je omzet misloopt: de ervaring leert dat je meer winst maakt zonder uitverkoop.

– Als je al iets in de uitverkoop doet, wacht dan zo lang mogelijk met de hoogzomer artikelen. Die willen mensen in de zomer toch wel hebben.