TOP

‘Tweederde Europese consumenten vergelijkt online en koopt in stenen winkel’

Tweederde van de Europese consumenten zoekt en vergelijkt op internet en koopt vervolgens in een stenen winkel. Dit blijkt uit een onderzoek naar het online koopgedrag van 10.000 Europese consumenten.

Eén van de conclusies uit het rapport ‘Europe’s Online Consumer’ van het Amerikaanse vastgoedbedrijf CB Richard Ellis is dat tweederde van de respondenten het internet gebruikt om onderzoek te doen en productprijzen te vergelijken om vervolgens in de fysieke winkel hun aankoop te doen.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat twee op de vijf consumenten (40%) online winkelt en dat schoenen en kleding de snelst groeiende categorieën zijn.

Fysiek en online
Tijdens het aankoopproces vindt 33 procent van de ondervraagden het belangrijk om de schoenen of kleding te kunnen voelen. Toch blijft de fysieke winkel een essentiële rol spelen in de winkelbeleving; 90 procent van de deelnemers aan het onderzoek bezoekt een fysieke winkel voordat er online een aankoop wordt gedaan.

In Groot-Brittannië, één van de landen waar het meest online wordt gewinkelt (12%), vond 10 procent de aanwezigheid van een fysieke winkel niet belangrijk voor het doen van aankopen zoals schoenen en kleding.

Multi-channel
“Hoewel het duidelijk is dat een online aanwezigheid nu van vitaal belang is voor een toonaangevend internationaal merk, blijkt uit ons onderzoek dat het juist die retailers zijn met een multi-channel aanbod die succes hebben”, zegt Peter Gold van CB Richard Ellis in een toelichting.

“Zij hebben het begrip van de consument die online en instore combineert. Een fysieke winkel aangevuld met een online verkoopkanaal is in de meeste gevallen het beste van beide werelden.”